October 29, 2009

LAID BACK ( a bit... )





Baru selesai kemelut besar
yang melanda baru saja reda
buat aku tak jadi orang
sepanjang minggu ini.

Ingin fikir yang tenang-tenang
Mahu jadi diri yang baru
mungkin.
Mahu mula kerja lagi sambil berlagu
mungkin juga.
Mahu bernekad azam jitu
ya juga.
Mahu tidur selama-lama mampu
boleh juga.
Mahu turunkan barang sekilo dua
erm... ya cuba.
Mahu cari seorang si dia
eh... apa salahnya.

Lepas ini cadang mahu menulis
tinggal tiga lagi ribut menanti
cuma... tiga...
satunya alkisah sejarah nan belum selesai
berpurnama sudah terdampar tak bermula
satunya kisah kucing jalanan
dengan sinopsis entah ke mana berterbangan
satunya komentar ilmiah
ahh... yang ini berat
tak tahu-lah...
buntu...

Haihh...
ya... tahu...
tak baik mengeluh...

Esok
atau lusa
ada perancangan bersuka-suka
mungkin juga tidak
sekadar menambah sendat ilmu
sambil bertemu berjumpa
kawan-kawan yang kita suka.

Oh... jangan lupa
ya belum...
ada kerja menanti
hujung cerita ini
juga berita gembira
menyambut lahir yang baru
Anak kecil punyanya kakakku.

Kali ini aku mahu tulis yang bukan klise
Tak mahu ada tajuk langit segala
Tak mahu juga yang ada emosi cinta
Klise!
Ya... tapi semuanya puisi mungkin
Mahu ber-baharu...



*Jumpa di Maskara Shorties. Insya Allah...


~0^_^0~

October 21, 2009

L.A.L.O.K

Mata berat
Waktu padat
Minda sendat
Otak penat
Rehat tak ingat...

Putus nafas
Jiwa lemas
Pena rimas
Jemari malas
Tugas tak lunas...

Hitung detik
Wajah jelik
Kertas lentik
Jerawat berputik
Azab menanti titik...

Tolong...




Mata ditetapkan untuk membunuh...

Mendengarnya...


October 19, 2009

Esok...

Matahari terbit...
Esok...
Mahu bertaruh dengan duit kau tak
yang besok mesti ada sang mentari...

Hanya fikir...
tentang esok...
Buang semua sarang lelabah
dan semua kemuraman
sampai semuanya tak ada...

Bila aku tersekat dalam sehari
yang kelabu dan sepi
Aku buangkan rantaiku
dan senyum dan berkata "Oh...."

Matahari terbit...
Esok...
Jadi kau kena bertahan
sampai esok...
Jadi-lah apa pun...

Esok...
Esok...
Aku suka esok kau...
Kau hanya sehari beza...





* Ini karya-saja-saja saya pengaruh Salun Eksotikata... sedang...

October 16, 2009

Peristiwa : Ceritera Puisi

Salam ukhuwwah fillah...





Minggu-minggu terakhir Oktober ni memang cabaran terbesar dalam fasa pembelajaran aku di sini. Kesibukan yang maha hebat ni belum pernah aku rasai, sehinggakan kekangan masa yang tercetus antara kekalutan menyelesaikan tugasan, menjayakan program dan menelaah untuk final exam yang dah tak sabar-sabar nak bermula. Keadaan ini betul-betul buat aku tidak berkesempatan untuk buat apa pun, termasuklah mempromosi majlis Ceritera Puisi yang baru selesai berlangsung tadi. Penganjuran majlis ini adalah sebagai memenuhi sebahagian penilaian subjek Teori dan Praktis Penulisan (CTW 413). Alhamdulillah semuanya berjalan lancar seperti dirancangkan. Syukur kepada Tuhan yang mempermudahkan perjalanan majlis tanpa sebarang masalah major yang mencacatkan (selain moderator first-timer merangkap yang kalut mengendali majlis supaya tidak ketandusan diskusi menarik. Maaf atas segala kekurangan dan keterlanjuran bahasa yang mungkin tidak disedari. Baru belajar!)

Atas faktor kekangan masa juga, aku telah melakukan kesalahan paling besar yang tak patut aku lakukan tanpa berfikir terlebih dahulu. Entah apa yang memupuk keberanian aku sebegitu sekali hingga menjerat diri dalam situasi lalu aku menerima padahnya. Teruk sekali tekanan masa yang aku terima (kelas padat, exam tiga jam terus tanpa henti, tidak cukup kaki tangan menghulur bantuan dan atas faktor peribadi juga). Aku berjanji takkan mengulangi perbuatan bodoh itu lagi, maaf setulus-tulusnya buat semua yang telah aku lukai.

Berbalik semula kepada majlis Ceritera Puisi tadi malam, aku mengucapkan setinggi-tinggi terima kasih buat tetamu jemputan kami, Prof. Rahman Shaari yang sudi datang jauh-jauh ke bumi Puncak Perdana. Gugup kali pertama bertemu insan hebat ini. Tapi lepas berbual-bual mesra, aku dapati dia seorang yang sangat okey dan sangat sporting juga. Setelah merangka-rangka sedikit sebanyak bentuk soalan yang akan diajukan, kami beriringan menuju ke Pancha Delima bersama disertai En. Ismail Kassan, pensyarah subjek merangkap Penasihat Projek.

Dengan kehadiran penonton yang boleh dikira memuaskan, majlis bermula dengan persembahan daripada saudara Anas dan Arif mewakili kumpulan Serambi dengan lagu Irama Gaza dan Selamat Tinggal. Persembahan yang simple lagi santai itu tetap gempak dan menghiburkan, lebih-lebih lagi dengan gaya bersahaja Anas dan vokal mantap Arif. Persembahan pembukaan disambung lagi dengan deklamasi sajak yang penuh bersemangat oleh Nurulhidayu dan Suraya.

Sesi diskusi diteruskan pertanyaan demi pertanyaan berserta huraian daripada tetamu jemputan, serta tidak ketinggalan ulasan daripada En. Ismail sendiri dan Ayah Agi berkenaan isu peng-indie-an penulisan sastera dalam media baru di alam maya iaitu medium internet (sikit-sikit harus-lah nak menyentuh isu blog juga... kan....) Huraian padat dan mantap daripada Prof. Rahman memberi banyak input kepada para hadirin yang rata-ratanya merupakan pelajar Jabatan Penulisan Artistik.

Prof. Rahman aku sifatkan bukan sahaja seorang penulis dan pemuisi biasa, kerana perkara yang paling menarik tentang beliau ialah beliau mengingati setiap baris puisi, tidak kira pantun mahupun sajak yang lama serta baru, tulisan beliau sendiri atau dari penulis lain. Jadi, memberi pencontohan segera malah untuk mendeklamasi puisi secara terbuka, tidak menjadi masalah kepada beliau. Aku amat kagum dengan kebolehan beliau ini, namun segera ditepisnya dengan menegaskan seseorang tidak boleh dianggap gifted dengan kebolehan sebegitu. Ia merupakan satu bentuk kemahiran yang punya cara yang semua orang berkebolehan menghafal bait puisi malah kekal pula mengingatinya.

Seperkara lagi yang agak menarik juga apabila beliau mengupas teori anjakan makna dalam penulisan. Setiap karya sastera khususnya puisi, boleh mendatangkan interpretasi yang pelbagai oleh pembaca, tidak semestinya menurut maksud yang ingin disampaikan oleh penulis semasa karya itu dihasilkan. Ini secara tidak langsung me-relate-kan aku sedikit dengan teori komunikasi sinematik, konsepnya dari sudut pemaknaan puisi sama sahaja cuma dalam konteks berbeza.

Sebagai contoh, jika penulis berbicara tentang hayat sebatang pokok, denotasi makna akan memberi makna pokok itu hanya sebagai pokok. Namun, dari sudut pandang yang lain serta konotasi maksud pokok itu dari perspektif berbeza, pokok boleh melambangkan sebuah negara dengan dahannya sebagai pemimpin manakala dedaunannya sebagai rakyat jelata yang berpaut pada pemimpin negara.

Perkongsian ilmu dalam sesi diskusi yang berlangsung dilihat sebagai satu perkembangan yang amat positif dalam usaha membuka minda pelajar ke arah penulisan sastera yang lebih baik. Persembahan deklamasi puisi oleh Prof. Rahman sendiri yang bertajuk 'Diam' amat mengesankan dan menutup majlis diskusi Ceritera Puisi dengan jayanya.


Terima kasih kepada semua yang terlibat.


Terima kasih kepada semua yang hadir.


Terima kasih kepada semua yang membantu.


Terima kasih semuanya.




Yeddey...!


~0^_^0~

October 12, 2009

Konvokesyen: Apa Ada Hal....

Salam... ukhuwwah fillah...

Terlalu banyak kerja tertangguh, terlampau banyak perancangan yang menunggu hari nak dijalankan, terasa tak cukup tangan dan kaki. Assignment berbaki lapan, seminar belum tahu kepastian, final exam kian menjelang, hari menyarung jubah dan melambung topi tak sabar dinantikan, banyak sangat perkara perlu di-delay-kan. Lagi banyak perkara yang terawang-awang dalam fikiran, terlintas hendak di-post-kan tapi belum kesampaian. Review novel Love Lives, update kisah beraya sehari dan terperangkap di Alamanda, al-kisah review Papadom, terlalu banyak. Antara faktor penghalang, tentunya masa yang sentiasa padat dan mampat. Capaian internet pun jarang² juga, bergantung pada ihsan rakan², nanti-lah ada fulus atau mungkin tajaan sesiapa, ber-jalur wayar lebar-lah hendaknya. Amin...

Tadi siang ke Dewan Sri Budiman atas urusan pengambilan jubah. Seronok tak terkira merasa menyarung jubah di badan. Tapi terdetik pula sesal sedikit, kalau tak kecundang nan satu kali yang penuh celaka dulu, pasti lengkap jubah yang dipakai berselempang agaknya. Angan-angan... tapi tak apa-lah, dapat tamatkan diploma dengan jaya pun, rezeki dari Dia yang tak terhingga syukur sudah.

Tapi masa taklimat, ramai yang tersentap. Kami diberitahu nanti masa hari kejadian nanti, nama setiap graduan tak akan disebutkan dan hanya akan dipapar di muka skrin. Alasannya, istiadat kali ini mencatatkan bilangan graduan paling ramai, sekitar 20,000 orang, jadi faktor masa menjadi kebimbangan. Apa punya F...?? Ramai yang menyumpah, memaki dan sebagainya. Bukan itu saja, setiap yang datang dimestikan (di-WAJIB-kan) memakai topeng penutup mulut dan hidung sebagai langkah berjaga-jaga mencegah H1N1. Apa punya F...??? Ibu bapa pun tak terkecuali, kalau tidak, tak dibenarkan sama sekali menyertai upacara istiadat konvokesyen.

Graduan dimestikan memakai topeng seorang satu. Masa istiadat berlangsung wajib dipakai setiap masa dan apabila sampai giliran menerima skrol, topeng boleh ditanggalkan dan dibuang, kemudian lepas turun dari pentas, akan disediakan topeng lain dan harus dipakai semula. Aduhh... langkah berjaga-jaga sampai begitu, pada hari bersejarah para graduan tamat pengajian? Tak setuju. Dan ramai lagi di luar sana yang turut membantah. Percaya-lah.

Pula lagi, makanan dan minuman untuk ibu bapa tidak disediakan. Malah, gerai-gerai makanan di kawasan sekitar DSB juga tidak disediakan. Mampus, nak suruh mak bapak graduan semua berlapar sampai habis acara? Tepuk dahi...

Apa pun protes yang tersuara, hari itu akan tetap tiba. Pesanan awal kepada ibu bapa dan ahli keluarga yang akan hadir, sila isi perut awal-awal pagi pada hari kejadian nanti untuk mengelakkan gejala kebuluran dan amuk.

** Tiba harinya nanti, kalau mak aku bawa bakul berkelah siap tikar mengkuang dengan pinggan mangkuk, jangan tanya kenapa...

Erm...

Selamat ber-konvo-lah!

October 8, 2009

Kelmarin : Peristiwa Blog + Book = Blook

Salam... ukhuwwah fillah...

Agak terlewat sedikit penulisan ini (maaf berbahasa formal, ini laporan rasmi ala blog post - ya, sememangnya).

Malam Isnin lalu, bertarikh 5 Oktober 2009 berlokasikan Studio Pancha Delima, Bangunan Akademik UiTM Puncak Perdana telah berlangsung satu sesi dialog Blog + Book = Blook. Kehadiran audiens yang cukup menggalakkan walaupun agak suam-suam kuku pada awalnya begitu memberangsangkan dengan topik perbincangan yang begitu menarik.

Barisan panel yang diundang adalah saudara Ajami Hashim, Dr. Zulkifli Mohamad dan saudara Nazri M. Annuar atau lebih dikenali sebagai Vovin. Setiap panel berdiri teguh di atas paksi pendapat masing-masing namun akhirnya berharmoni dalam suasana Hari Raya yang masih lagi terasa bahangnya.

Perbalahan intelektual yang mesra antara mereka nyata memeriahkan suasana diskusi dan penglibatan audiens secara aktif juga membantu menghangatkan lagi topik yang dibincangkan. Hujahan oleh saudara Ajami Hashim lebih dilihat bersifat provokatif namun ditangkis dengan gaya ilmiah pula oleh Dr. Zul. Walau bagaimanapun, saudara Vovin tampil sebagai peneutral antara percakaran pendapat kedua-dua panel tadi, mewujudkan suasana meriah, humor dan santai di studio kecil tersebut. Saudara moderator atau nama panggilan manjanya Vitamin begitu bijak mengelola majlis, menjadikannya begitu santai tetapi penuh ilmiah. Tindakan beliau mengajukan soalan spontan kepada beberapa pensyarah seperti En. Norman Yusof dan En. Abdul Ghafar Ibrahim (Ayah Agi) ternyata mengundang respon yang pelbagai dan menambah lagi kemeriahan diskusi.

Kejayaan penganjuran sesi dialog yang dilaksanakan atas tujuan penilaian subjek CTA 572 - Digital and New Media Theory ini dilihat sebagai satu pencapaian membanggakan setelah jawatankuasa pengelola yang terdiri daripada kalangan pelajar secara total mampu membangkitkan isu menarik dan penting terhadap keberadaan kita dalam zaman serba membangun kini. Terima kasih kepada semua yang terlibat, yang hadir sama ada lambat mahupun cepat. Setinggi-tinggi penghargaan kepada En. Aidi Rahimi selaku pensyarah subjek merangkap penasihat projek yang telah banyak memberi tunjuk ajar dan bantuan. Juga kepada para pensyarah yang hadir - Pn. Norlela Ismail, En. Ezwan Mokhtar dan Cik Hajar Aznam. Terima kasih juga kepada pemblogos-pemblogos yang sudi hadir - Cik Fazleena Hishamuddin, saudara Pipiyapong, saudara Fadz dan selebihnya. Terima kasih kepada semua, maaf andai ada nama yang tidak disebut.

Kupasan isu yang wajar diberikan perhatian ini benar-benar membuka mata dan minda para hadirin pada malam tersebut. Pelbagai pendedahan baru tentang perkembangan dunia teknologi dapat dikongsi bersama. Berkemungkinan pada masa hadapan, akan dianjurkan pula sesi dialog Blog + Book + Blook = Flook yang dijangka menjanjikan pertelingkahan dan perkongsian ilmu yang lebih meriah dan bermanfaat.

Terima kasih sekali lagi.



** Dah lama tak menjadi pengerusi majlis, gugup juga rasanya. Maaf kepada semua andai ada cacat cela sepanjang majlis berjalan, kalau ada keterlanjuran kata dan kejanggalan bahasa, ampun maaf dipinta... Akan diperbaiki pada masa hadapan...


Yeddey...!!


~0^_^0~

October 5, 2009

Get a Cursor! ZingerBug.com - Comments, glitter graphics, cursors, and more!