December 29, 2009

Situasi I

Salam... ukhuwwah fillah...


Suatu tengah hari yang damai, saya di dapur baru selesai makan. Tiba-tiba pintu dapur diketuk orang. Ada suara orang beri salam juga. Saya pandang kakak, kakak pandang saya. Suspense.

Saya beranikan diri menjenguk di tingkap dapur. Ada seorang wanita India Muslim dengan dua anak lelakinya. Comot dan nampak busuk.

"Adik, boleh beri air minum sikit? Akak haus sangat ni."

"Err... ya... kejap."

Saya beri isyarat pada kakak yang orang itu mahu minum air. Kakak balas dengan isyarat bagi ikut tingka pintu saja. Jangan buka kuncinya. Saya angguk.

Air dihulur dan anak-anak wanita itu berlari dan berebut-rebut mencapai gelas dari celah-celah jeriji tingkap. Abangnya (saya kira) minum dahulu dan tinggal separuh, diberi pada adiknya. Saya tersentuh, amat.

Sambil itu wanita tadi (ibu mereka) melihat saja sambil mengunjukkan sesuatu. Saya fikir pistol atau pisau (berjaga-jaga), tapi rupanya bukan. Wanita itu mengeluarkan sepasang kerongsang kuning dari begnya.

"Adik nak beli ni, dik? Lima ringgit saja. Belilah, kesian diorang dua, mau beli makan."

"Err...takpe, takpe kak. Terima kasih ye."

Selesai si adik minum, dia menghulurkan gelas kosong kepada saya semula. Si abang pula kata, "Kak, makanan ada kak? Lapar laa..."

Oh...saya tak tahu nak jawab apa. Bukan takut nak menolong, tapi ya-lah... zaman sekarang macam-macam boleh jadi. Pencuri berlakon jadi orang miskin, pembunuh berlagak jadi pengemis. Saya pandang kakak saya. Dia geleng. Maksudnya, jangan beri makanan. Takkan nak menghidang nasi di tangga rumah pula. Nak buka pintu, saya tak berani.

Akhirnya, kami ke hadapan saja tinggalkan mereka. Kasihan, ya memang kasihan. Tapi saya juga bukan kejam. Mereka boleh jadi apa saja.

Sekali lagi kami jenguk ke dapur, mereka sudah tiada. Saya mengeluh, entah lega atau menyesal tak beri mereka makanan.

Kakak saya tiba-tiba kata, "Biskut kering tu ada lagi kan? At least benda yang dibungkus, biarlah diorang bawak balik. Kenapa kita tak teringat nak bagi tadi ya? "

Saya jungkit bahu. Saya pun lupa.

Kalau kalian berada dalam situasi ini, apa tindakan kalian? Wajarkah tindakan saya yang demikian demi keselamatan, atau saya sudah berlaku kejam?

December 19, 2009

Trilogi Hati Mati




I

Semalam saya happy sekejap
Dah lama saya ketawa
Lalu semalam saya bekerja
Seronok rasanya
Working with a new bunch of friends
Gained me with something new

Sambil bekerja saya menimba ilmu
Saya lebih suka begitu

But yesterday was a bad day too
Didn't know what happened
It just started out of nowhere
But I faced it hard though
And got over it for good

Jadi saya tak risau lagi
Dan saya tahu
The person to be blamed was not you


II

Hari ni pun saya happy lagi
Ada suara yang tak pernah kedengaran
Berkumandang hari ini
Selain tu saya sempat beli sesuatu
untuk hari lahir mama lagi seminggu
Tiba-tiba saya teringat mama pesan
Don't laugh too much and never be too happy
Nanti berakhir dengan air mata
Betul cakap mama

Cause it happened as what she said
I cried myself in the night
Found out the truth that I've known long ago

Ya, saya terfikirkan kamu
Entah kenapa saya pun tak tahu
I knew 'that' part of you
and I don't give a damn
Whoever you are, I'd still love you
If you won't love me back, even
Allow me to be close to you
I'll be your friend
I'll be a good listener to you



III

Esok saya tak tahu lagi apa nak jadi
Saya doakan yang baik-baik saja
Untuk saya dan kamu
Yang pasti saya tak mahu menangis
Gonna save my tears for another day
Tuhan pun tahu
dan Dia pun sayang kamu.

Saya juga.
Apa pun kamu.


Betul.

December 10, 2009

Closer

The closer you get
the better it feels...
The farther you walk
the worse I melt...

But I don't long for you, babe...
I really don't...

Whatever you are...





Whom ever you're with...



*Hey... I already got myself this... so, fuck you...





Yeah.

December 3, 2009

F.R.A.G.I.L.E.





Hujan turun lagi
Satu hari tak berhenti
Lagu di mp3 tak diam bernyanyi
Rentak ska berdansa lagi
Menarikan emosi
My heart is so fragile
but then
kamu tak tahu
After every people
the only person i think about
is you...

Tahu...

"I close my eyes
and all I see is you...
"

Aku tak tipu
Cause' when times are hard
I always think of you

Tapi entah kenapalah
We got so far away
each and every single day...


Susahnya nak terucap
You know
Words are hard to say
When you really want to

Bukan banyak...
Satu empat tiga...
Itu saja...


Ya
betul
tak boleh
walau aku pejam mata
aku masih dapat lihat




......kamu.

December 2, 2009

INISIASI TERBUTUHKAN

Salam... ukhuwwah fillah...

Korban yang baru sudah, mulanya tak tahu apa yang aku korbankan. Tapi kau datang pagi itu dengan tangisan syahdu, aku tersedar dari awangan. Demi kamu-lah korbanku itu aku curahkan. Kau, ya kamu...

Waktu dan enak empuk kesempatan bermalas-malasan. Kali ini aku tidak pilih begitu. Pengorbanan-lah itu.

Selamat datang ke dunia buat kamu, si kecil. Nanti membesar-lah kau dewasa, jadi seperti aku kalau kau mahu. Tapi jangan jadi aku yang itu, tak usah-lah. Aku pun tidak mahu.

Oh, lupa...aku beroleh anak saudara baru, lahir dia seminggu lalu, yang ini pertama berangka satu. Sambut-lah dunia...

Korbanku pada waktu, korbanku pada kamu. Tapi inisiasi yang terbutuhkan buat aku sesal sedikit, malah banyak. Kerana tidak padan apa yang aku korbankan dengan yang aku terima kembali sebagai balasan.

Inisiasi terbutuhkan... serius.

November 19, 2009

Flowery : Mimpi Semalam




I stood there
In the rain
Got those pair of Apple earphones
Stuck deep in
Bobbing my head to the ska
I got off with the beat
Throwing my heart ashore
As I closed my eyes
and whispered the pain away...

The rain was still falling
freezing cold
It drizzled all day
I shook of fear
of losing you
It got colder
As cold as my heart
when I think of you...

Why were you there
when I didn't need you anywhere
I thought hard of the times we had
All the moments we shared
Drinking my cup of tea
The sips dripped in my lung
and killed me deep inside...

I close my eyes
and all I see is you...

I chased you away
I had enough tears
Won't you come this time
and bring me some love?



Cause' when I close my eyes
I still see you...

November 4, 2009

B.A.S.T.A.R.D.I.S.A.S.I.

Salam... ukhuwwah fillah...

Aku mahu bilang obsesi
Mampus aku-lah
Aku mahu sebut komplikasi
Ya, mampus-lah juga
Kau yang dalam salutasi
Jadi apa?
Mahu dipandang tinggi
Praktisi hipokrasi
Walau aku tahu kau tidak...

Bastardisasi ini memang bastard
Dipraktis oleh mereka² yang bergaya standard
Kau satu antaranya
Jangan-lah...
Kau kelihatan awkward
Jangan-lah...

Jadi kau nak bertempik marah sekarang
Bastard?


* Seronok, sekarang saya salah seorang peng-kontribusi di sini.

November 2, 2009

Peristiwa : MASKARA Shorties




Salam... ukhuwwah fillah...


* Hujan turun tak henti.

* Shorts ditayangkan cukup menarik hati.

* Antara banyak, Pemburu Buaya Darat = Begini...!

* Ketemu kawan-kawan yang kita suka lagi.

* Seronok duduk bertikar alam dinikmati.

* Terpaksa pulang, masa mencemburui.

* Kereta terpaku dalam lumpur, ini memori.

* Dibantu saudara Pipiyapong dan En.Azam Supardi. Grazzi...!

* Basah dalam hujan dan tanah lembik... bermanda mandi.

* Seronok ke Maskara... mahu pergi lagi.


Terima kasih, sahabat...

kawan-kawan...

rakan taulan...

Yeddey....!


~0^_^0~

October 29, 2009

LAID BACK ( a bit... )





Baru selesai kemelut besar
yang melanda baru saja reda
buat aku tak jadi orang
sepanjang minggu ini.

Ingin fikir yang tenang-tenang
Mahu jadi diri yang baru
mungkin.
Mahu mula kerja lagi sambil berlagu
mungkin juga.
Mahu bernekad azam jitu
ya juga.
Mahu tidur selama-lama mampu
boleh juga.
Mahu turunkan barang sekilo dua
erm... ya cuba.
Mahu cari seorang si dia
eh... apa salahnya.

Lepas ini cadang mahu menulis
tinggal tiga lagi ribut menanti
cuma... tiga...
satunya alkisah sejarah nan belum selesai
berpurnama sudah terdampar tak bermula
satunya kisah kucing jalanan
dengan sinopsis entah ke mana berterbangan
satunya komentar ilmiah
ahh... yang ini berat
tak tahu-lah...
buntu...

Haihh...
ya... tahu...
tak baik mengeluh...

Esok
atau lusa
ada perancangan bersuka-suka
mungkin juga tidak
sekadar menambah sendat ilmu
sambil bertemu berjumpa
kawan-kawan yang kita suka.

Oh... jangan lupa
ya belum...
ada kerja menanti
hujung cerita ini
juga berita gembira
menyambut lahir yang baru
Anak kecil punyanya kakakku.

Kali ini aku mahu tulis yang bukan klise
Tak mahu ada tajuk langit segala
Tak mahu juga yang ada emosi cinta
Klise!
Ya... tapi semuanya puisi mungkin
Mahu ber-baharu...



*Jumpa di Maskara Shorties. Insya Allah...


~0^_^0~

October 21, 2009

L.A.L.O.K

Mata berat
Waktu padat
Minda sendat
Otak penat
Rehat tak ingat...

Putus nafas
Jiwa lemas
Pena rimas
Jemari malas
Tugas tak lunas...

Hitung detik
Wajah jelik
Kertas lentik
Jerawat berputik
Azab menanti titik...

Tolong...




Mata ditetapkan untuk membunuh...

Mendengarnya...


October 19, 2009

Esok...

Matahari terbit...
Esok...
Mahu bertaruh dengan duit kau tak
yang besok mesti ada sang mentari...

Hanya fikir...
tentang esok...
Buang semua sarang lelabah
dan semua kemuraman
sampai semuanya tak ada...

Bila aku tersekat dalam sehari
yang kelabu dan sepi
Aku buangkan rantaiku
dan senyum dan berkata "Oh...."

Matahari terbit...
Esok...
Jadi kau kena bertahan
sampai esok...
Jadi-lah apa pun...

Esok...
Esok...
Aku suka esok kau...
Kau hanya sehari beza...





* Ini karya-saja-saja saya pengaruh Salun Eksotikata... sedang...

October 16, 2009

Peristiwa : Ceritera Puisi

Salam ukhuwwah fillah...





Minggu-minggu terakhir Oktober ni memang cabaran terbesar dalam fasa pembelajaran aku di sini. Kesibukan yang maha hebat ni belum pernah aku rasai, sehinggakan kekangan masa yang tercetus antara kekalutan menyelesaikan tugasan, menjayakan program dan menelaah untuk final exam yang dah tak sabar-sabar nak bermula. Keadaan ini betul-betul buat aku tidak berkesempatan untuk buat apa pun, termasuklah mempromosi majlis Ceritera Puisi yang baru selesai berlangsung tadi. Penganjuran majlis ini adalah sebagai memenuhi sebahagian penilaian subjek Teori dan Praktis Penulisan (CTW 413). Alhamdulillah semuanya berjalan lancar seperti dirancangkan. Syukur kepada Tuhan yang mempermudahkan perjalanan majlis tanpa sebarang masalah major yang mencacatkan (selain moderator first-timer merangkap yang kalut mengendali majlis supaya tidak ketandusan diskusi menarik. Maaf atas segala kekurangan dan keterlanjuran bahasa yang mungkin tidak disedari. Baru belajar!)

Atas faktor kekangan masa juga, aku telah melakukan kesalahan paling besar yang tak patut aku lakukan tanpa berfikir terlebih dahulu. Entah apa yang memupuk keberanian aku sebegitu sekali hingga menjerat diri dalam situasi lalu aku menerima padahnya. Teruk sekali tekanan masa yang aku terima (kelas padat, exam tiga jam terus tanpa henti, tidak cukup kaki tangan menghulur bantuan dan atas faktor peribadi juga). Aku berjanji takkan mengulangi perbuatan bodoh itu lagi, maaf setulus-tulusnya buat semua yang telah aku lukai.

Berbalik semula kepada majlis Ceritera Puisi tadi malam, aku mengucapkan setinggi-tinggi terima kasih buat tetamu jemputan kami, Prof. Rahman Shaari yang sudi datang jauh-jauh ke bumi Puncak Perdana. Gugup kali pertama bertemu insan hebat ini. Tapi lepas berbual-bual mesra, aku dapati dia seorang yang sangat okey dan sangat sporting juga. Setelah merangka-rangka sedikit sebanyak bentuk soalan yang akan diajukan, kami beriringan menuju ke Pancha Delima bersama disertai En. Ismail Kassan, pensyarah subjek merangkap Penasihat Projek.

Dengan kehadiran penonton yang boleh dikira memuaskan, majlis bermula dengan persembahan daripada saudara Anas dan Arif mewakili kumpulan Serambi dengan lagu Irama Gaza dan Selamat Tinggal. Persembahan yang simple lagi santai itu tetap gempak dan menghiburkan, lebih-lebih lagi dengan gaya bersahaja Anas dan vokal mantap Arif. Persembahan pembukaan disambung lagi dengan deklamasi sajak yang penuh bersemangat oleh Nurulhidayu dan Suraya.

Sesi diskusi diteruskan pertanyaan demi pertanyaan berserta huraian daripada tetamu jemputan, serta tidak ketinggalan ulasan daripada En. Ismail sendiri dan Ayah Agi berkenaan isu peng-indie-an penulisan sastera dalam media baru di alam maya iaitu medium internet (sikit-sikit harus-lah nak menyentuh isu blog juga... kan....) Huraian padat dan mantap daripada Prof. Rahman memberi banyak input kepada para hadirin yang rata-ratanya merupakan pelajar Jabatan Penulisan Artistik.

Prof. Rahman aku sifatkan bukan sahaja seorang penulis dan pemuisi biasa, kerana perkara yang paling menarik tentang beliau ialah beliau mengingati setiap baris puisi, tidak kira pantun mahupun sajak yang lama serta baru, tulisan beliau sendiri atau dari penulis lain. Jadi, memberi pencontohan segera malah untuk mendeklamasi puisi secara terbuka, tidak menjadi masalah kepada beliau. Aku amat kagum dengan kebolehan beliau ini, namun segera ditepisnya dengan menegaskan seseorang tidak boleh dianggap gifted dengan kebolehan sebegitu. Ia merupakan satu bentuk kemahiran yang punya cara yang semua orang berkebolehan menghafal bait puisi malah kekal pula mengingatinya.

Seperkara lagi yang agak menarik juga apabila beliau mengupas teori anjakan makna dalam penulisan. Setiap karya sastera khususnya puisi, boleh mendatangkan interpretasi yang pelbagai oleh pembaca, tidak semestinya menurut maksud yang ingin disampaikan oleh penulis semasa karya itu dihasilkan. Ini secara tidak langsung me-relate-kan aku sedikit dengan teori komunikasi sinematik, konsepnya dari sudut pemaknaan puisi sama sahaja cuma dalam konteks berbeza.

Sebagai contoh, jika penulis berbicara tentang hayat sebatang pokok, denotasi makna akan memberi makna pokok itu hanya sebagai pokok. Namun, dari sudut pandang yang lain serta konotasi maksud pokok itu dari perspektif berbeza, pokok boleh melambangkan sebuah negara dengan dahannya sebagai pemimpin manakala dedaunannya sebagai rakyat jelata yang berpaut pada pemimpin negara.

Perkongsian ilmu dalam sesi diskusi yang berlangsung dilihat sebagai satu perkembangan yang amat positif dalam usaha membuka minda pelajar ke arah penulisan sastera yang lebih baik. Persembahan deklamasi puisi oleh Prof. Rahman sendiri yang bertajuk 'Diam' amat mengesankan dan menutup majlis diskusi Ceritera Puisi dengan jayanya.


Terima kasih kepada semua yang terlibat.


Terima kasih kepada semua yang hadir.


Terima kasih kepada semua yang membantu.


Terima kasih semuanya.




Yeddey...!


~0^_^0~

October 12, 2009

Konvokesyen: Apa Ada Hal....

Salam... ukhuwwah fillah...

Terlalu banyak kerja tertangguh, terlampau banyak perancangan yang menunggu hari nak dijalankan, terasa tak cukup tangan dan kaki. Assignment berbaki lapan, seminar belum tahu kepastian, final exam kian menjelang, hari menyarung jubah dan melambung topi tak sabar dinantikan, banyak sangat perkara perlu di-delay-kan. Lagi banyak perkara yang terawang-awang dalam fikiran, terlintas hendak di-post-kan tapi belum kesampaian. Review novel Love Lives, update kisah beraya sehari dan terperangkap di Alamanda, al-kisah review Papadom, terlalu banyak. Antara faktor penghalang, tentunya masa yang sentiasa padat dan mampat. Capaian internet pun jarang² juga, bergantung pada ihsan rakan², nanti-lah ada fulus atau mungkin tajaan sesiapa, ber-jalur wayar lebar-lah hendaknya. Amin...

Tadi siang ke Dewan Sri Budiman atas urusan pengambilan jubah. Seronok tak terkira merasa menyarung jubah di badan. Tapi terdetik pula sesal sedikit, kalau tak kecundang nan satu kali yang penuh celaka dulu, pasti lengkap jubah yang dipakai berselempang agaknya. Angan-angan... tapi tak apa-lah, dapat tamatkan diploma dengan jaya pun, rezeki dari Dia yang tak terhingga syukur sudah.

Tapi masa taklimat, ramai yang tersentap. Kami diberitahu nanti masa hari kejadian nanti, nama setiap graduan tak akan disebutkan dan hanya akan dipapar di muka skrin. Alasannya, istiadat kali ini mencatatkan bilangan graduan paling ramai, sekitar 20,000 orang, jadi faktor masa menjadi kebimbangan. Apa punya F...?? Ramai yang menyumpah, memaki dan sebagainya. Bukan itu saja, setiap yang datang dimestikan (di-WAJIB-kan) memakai topeng penutup mulut dan hidung sebagai langkah berjaga-jaga mencegah H1N1. Apa punya F...??? Ibu bapa pun tak terkecuali, kalau tidak, tak dibenarkan sama sekali menyertai upacara istiadat konvokesyen.

Graduan dimestikan memakai topeng seorang satu. Masa istiadat berlangsung wajib dipakai setiap masa dan apabila sampai giliran menerima skrol, topeng boleh ditanggalkan dan dibuang, kemudian lepas turun dari pentas, akan disediakan topeng lain dan harus dipakai semula. Aduhh... langkah berjaga-jaga sampai begitu, pada hari bersejarah para graduan tamat pengajian? Tak setuju. Dan ramai lagi di luar sana yang turut membantah. Percaya-lah.

Pula lagi, makanan dan minuman untuk ibu bapa tidak disediakan. Malah, gerai-gerai makanan di kawasan sekitar DSB juga tidak disediakan. Mampus, nak suruh mak bapak graduan semua berlapar sampai habis acara? Tepuk dahi...

Apa pun protes yang tersuara, hari itu akan tetap tiba. Pesanan awal kepada ibu bapa dan ahli keluarga yang akan hadir, sila isi perut awal-awal pagi pada hari kejadian nanti untuk mengelakkan gejala kebuluran dan amuk.

** Tiba harinya nanti, kalau mak aku bawa bakul berkelah siap tikar mengkuang dengan pinggan mangkuk, jangan tanya kenapa...

Erm...

Selamat ber-konvo-lah!

October 8, 2009

Kelmarin : Peristiwa Blog + Book = Blook

Salam... ukhuwwah fillah...

Agak terlewat sedikit penulisan ini (maaf berbahasa formal, ini laporan rasmi ala blog post - ya, sememangnya).

Malam Isnin lalu, bertarikh 5 Oktober 2009 berlokasikan Studio Pancha Delima, Bangunan Akademik UiTM Puncak Perdana telah berlangsung satu sesi dialog Blog + Book = Blook. Kehadiran audiens yang cukup menggalakkan walaupun agak suam-suam kuku pada awalnya begitu memberangsangkan dengan topik perbincangan yang begitu menarik.

Barisan panel yang diundang adalah saudara Ajami Hashim, Dr. Zulkifli Mohamad dan saudara Nazri M. Annuar atau lebih dikenali sebagai Vovin. Setiap panel berdiri teguh di atas paksi pendapat masing-masing namun akhirnya berharmoni dalam suasana Hari Raya yang masih lagi terasa bahangnya.

Perbalahan intelektual yang mesra antara mereka nyata memeriahkan suasana diskusi dan penglibatan audiens secara aktif juga membantu menghangatkan lagi topik yang dibincangkan. Hujahan oleh saudara Ajami Hashim lebih dilihat bersifat provokatif namun ditangkis dengan gaya ilmiah pula oleh Dr. Zul. Walau bagaimanapun, saudara Vovin tampil sebagai peneutral antara percakaran pendapat kedua-dua panel tadi, mewujudkan suasana meriah, humor dan santai di studio kecil tersebut. Saudara moderator atau nama panggilan manjanya Vitamin begitu bijak mengelola majlis, menjadikannya begitu santai tetapi penuh ilmiah. Tindakan beliau mengajukan soalan spontan kepada beberapa pensyarah seperti En. Norman Yusof dan En. Abdul Ghafar Ibrahim (Ayah Agi) ternyata mengundang respon yang pelbagai dan menambah lagi kemeriahan diskusi.

Kejayaan penganjuran sesi dialog yang dilaksanakan atas tujuan penilaian subjek CTA 572 - Digital and New Media Theory ini dilihat sebagai satu pencapaian membanggakan setelah jawatankuasa pengelola yang terdiri daripada kalangan pelajar secara total mampu membangkitkan isu menarik dan penting terhadap keberadaan kita dalam zaman serba membangun kini. Terima kasih kepada semua yang terlibat, yang hadir sama ada lambat mahupun cepat. Setinggi-tinggi penghargaan kepada En. Aidi Rahimi selaku pensyarah subjek merangkap penasihat projek yang telah banyak memberi tunjuk ajar dan bantuan. Juga kepada para pensyarah yang hadir - Pn. Norlela Ismail, En. Ezwan Mokhtar dan Cik Hajar Aznam. Terima kasih juga kepada pemblogos-pemblogos yang sudi hadir - Cik Fazleena Hishamuddin, saudara Pipiyapong, saudara Fadz dan selebihnya. Terima kasih kepada semua, maaf andai ada nama yang tidak disebut.

Kupasan isu yang wajar diberikan perhatian ini benar-benar membuka mata dan minda para hadirin pada malam tersebut. Pelbagai pendedahan baru tentang perkembangan dunia teknologi dapat dikongsi bersama. Berkemungkinan pada masa hadapan, akan dianjurkan pula sesi dialog Blog + Book + Blook = Flook yang dijangka menjanjikan pertelingkahan dan perkongsian ilmu yang lebih meriah dan bermanfaat.

Terima kasih sekali lagi.



** Dah lama tak menjadi pengerusi majlis, gugup juga rasanya. Maaf kepada semua andai ada cacat cela sepanjang majlis berjalan, kalau ada keterlanjuran kata dan kejanggalan bahasa, ampun maaf dipinta... Akan diperbaiki pada masa hadapan...


Yeddey...!!


~0^_^0~

October 5, 2009

September 17, 2009

Good News... Good Feelings... In Good Festive Mood...

Salam... ukhuwwah fillah...


Tengah hari. Telefon di meja bergetar. Berbunyi. Diangkat.

"Home..." di skrin, dengan gambar wajah Mama tersenyum di tepi.

Seronok dengar suara bonda. Tak sabar nak sampai di kampung bertemu Mama, mahu peluk dia, mahu cium pipinya... Lamanya terasa waktu mengengsot menghampiri Jumaat.

Suara Mama ceria sekali kedengaran di corong telefon sekeping itu.

"Ni ada surat sampai kat rumah. Ada lambang UiTM, Mama dah buka dulu tak tunggu kamu. Tak sabar... hehehe... tahniah, anak mama...!!"

"Oh...surat beritahu tarikh konvo dengan hari raptai ye, Ma?"

"A'ah...tapi kat sini ada lagi dia tulis. Tahniah, anda menerima Anugerah Graduan Terbaik Fakulti Teknologi Kreatif.... seronoknya Mama. Alhamdulillah...Tuhan makbul doa Mama....!"

"Ahh...? Betul ni, Ma? Alhamdulillah.... nanti Mama datang-la 20hb tau, tengok orang naik pentas ambik sijil. Tau... Tapi, orang tak dapat ANC, Ma... sebab ada miss sekali tak dapat... kalau tak, boleh dapat sarung selempang ANC... "

"Ala... tak apa... tak kisah... Dekan ke, tak Dekan ke, janji nanti mama dapat tengok anak Mama naik pentas..." aku ternampak senyum Mama walau hanya bicara dalam telefon.

"Bubucik tengah buat apa, Ma?" aku sengaja ubah topik bertanyakan si kecil nakal, sebab suara dah mula bergetar.

"Dia tengah main tu. Nakal-lah dia, tadi dia panjat belakang Mama. Lepas tu, semua benda nak main. Pantang nampak benda bergerak, aktif sungguh..!"

"Ooo...tak sabarnya nak balik main dia. Ok-lah, Ma... tunggu orang balik Jumaat ni tau..."

"Ok... bye... Love you, miss you..."

Suara girang itu tak habis terngiang-ngiang walaupun butang merah telefon dah ditekan. Seronok benar Mama... aku bersyukur tak terhingga... dengar suara Mama, dapat pula berita gembira ni, hilang rasa penat dan payah mengejar diploma tiga tahun lamanya.

Seronoknya, rasa nak beritahu se-dunia...!

Tak sabar menunggu tiba harinya memegang segulung diploma dengan rasmi...

Alhamdulillah, Ya Allah....

***********************************************************

Tadi berbuka di rumah Miss Maszalida. Seronok benar rasanya dapat berkumpul bersama dengan pensyarah ini, dapat bertemu bertukar cerita di luar ruang lingkup bilik kuliah, berbeza sekali rasa indahnya. Dapat pula berkenal teman-teman baru dan lama...

Berbuka bersama, berborak, meng-invade seluruh rumah itu dan paling penting, buat bising sampai Miss Masz geleng kepala pening dengan kerenah setiap orang kami, seronok sekali.

Tapi lukisan di dinding kamar itu tetap tak lepas-lepas aku pandang sampai melangkah keluar.

Pulang dari sana, terus teringat open-book test yang menanti esok. Ouhh...

Tamat saja itu sebentar petang nanti, mahu lari pulang dan nyanyi lagu "Balik Kampung' kuat-kuat.

* Dengan ini diumumkan cuti rehat bagi blog ini sampai kembali lagi.


Selamat Hari Raya.....!!



~0^_^0~

September 14, 2009

Kembali ke Medan...

Salam... ukhuwwah fillah...


Tidak juga bergoyang kaki, tapi rasanya aku dah banyak berehat (dalam erti kata tidak separuh mati bekerja). Lalu, sampai sudah masanya aku kembali ke medan berperang dengan semua assignment yang masih berbaki dan tertangguh.

Banyak...!



tugasan bekerja dengan sihat dan selamat



tugasan panjang al-kisah sejarah

dan...

tugasan tambahan : sudah baca, jadi, sekarang mahu kaji pula

(imej diambil dari sini)



Setelah ribut taufan reda, emosi kembali stabil dan sudah boleh senyum kembali, cadangnya mahu berat-beratkan otak sebelum cuti seminggu bergembira. Biar semua selesai, boleh berehat dengan aman bermain mercun dan makan ketupat rendang. Terasa ingin mencuri dan mengaplikasi nota seorang rakan yang ditampal di meja kerjanya, kedengaran comel tapi penuh bermotivasi :


jangan tangguh kerja, nanti tak boleh raya...

nak raya ke tak..???




Seronok menanti hari bermakna yang bakal tiba. Selepas raya, menanti hari menyarung jubah dan menadah skrol pula. Tak sabar...!



Oh...di kesempatan ini ingin memohon ampun maaf kepada semua atas segala keterlanjuran laku dan kata, yang tidak sedar mahupun yang sengaja...



Salam lebaran, maaf batin dan zahir...
jemput ke rumah kalau ada kelapangan...


~0^_^0~








September 12, 2009

S.A.K.I.T.


Salam... ukhuwwah fillah...


Do not question my love
It will never change since the day it started to grow
Do not let others know when I cry
Let it alone known by you, not just anyone
Do not tell nobody when I'm hurt
Coz I'll heal all by myself
I don't even need you, coz' you're the one
that caused me the wound...
I won't feel no pain
Though it hurts deep to my soul
I won't feel any sore
Though the sadness; you're the cause
I won't feel any pain
Coz' I don't dare to show one
That is because I love you too much
The wrongs are forgiven; no words needed to be said...
You always said to me how you longed for a wing
So you could fly away, far away into dreams
I didn't say much, coz I know you didn't realize
and I know how it will soon become
You'll let go of the wing you already had
Coz you'll see nothing valuable on me
and you'll let it go
Though I'm the wing you didn't see...
If my concerns bother your life
I back off with apology
I won't ask a word anymore, let you do what you want to do
Though it was still unclear if I did it wrongly
You fussed around telling out that you're feeling sad and so
Asking for hugs and love as if you never had it from me
While I'm sitting here, enjoying the view I'm seeing
Keeping my heart all shattered
The one that shattered so loud
But yet you still can't hear...

I didn't ask anything in return
I just love you unconditionally
After all I gave you
It's fine to me if you still can't see
I won't be hating you, for the same reason I stated before
I just love you too much, dear friend
Nothing in this world can separate us...
I'll be waiting...
Put us on the moon
Put us anywhere on earth even
Nothing could go wrong with us
Nothing could set us apart
We'll always stay together
Remember?
** bila seseorang yang kita sayang sudah mula meragui kita, ia merupakah kehilangan yang paling celaka pernah kita rasai
- this sucks, really...

September 9, 2009

Io con Tu = Che...?



Ciao...




Io Passato, Presente e Futuro con Tu...



Io sono malata...

Dove tu sei adesso?

Tu sei allegro, sei tu...?

Ma io non sono allegra...

Ti voglia bene...

A classe, io non sono malata perche con tu...

Io amo tu una settimana fa, pura pura amo tu...

Ma io non amo tu ora...

É allora?

Io avró un bello fidanzato un giorno, si... forse...

Tu avrai anche, tu no...?

Anche se tu hai una bella fidanzata oggi... buono per te!

Tra me e te, noi siamo amici a classe...

Io amo tu perche intelligente... non amo tu perche tu sei tu...

Io non amo tu adesso... e io pura pura allegra...

Mi manchi tanta... e mi mancherai...

Grazie...


Arividerci... ♥



Vaffanculo...



~0^_^0~


* Tu sei esperto? Scusa per the mistakes, correct me, will you? Se vuoi...


PROMOSI FILEM


Salam... ukhuwwah fillah...




Untuk pembelian tiket, boleh berhubung terus dengan saudari Byxura (seperti tertera di poster) atau melalui saya, juga boleh diuruskan.

Bersama kita memeriahkan promosi filem @ UiTM.

Nota: Ini merupakan promosi filem terakhir yang akan diadakan di bawah subjek Black Box. SO, show your support, people... Jumpa di sana, insya Allah...
~0^_^0~

September 4, 2009

Pain in Pleasure : Love-struck

Salam.... ukhuwwah fillah...





I couldn't remember when was the last time I got this odd feelings. After so long, without any intention, it rose again out of nowhere, yesterday. But I held on to myself, telling to my own face that it couldn't be true, I had to deny it because it was not right and I had no right at all to have it.

As I lied in my bed, I heard this nice song, I was attached for a second. It felt so right as if I was the person meant in the lyrics, exactly me. Though I was caught all lovey-dovey then, I sighed out loud. It was just a song, it will only remain as one that somehow related to my story.



You Belong With Me


You're on the phone with your girlfriend
She's upset
She's going off about something that you said
'Cause she doesn't get your humor like I do
I'm in the room, it's a typical Tuesday night
I'm listening to the kind of music she doesn't like
And she'll never know your story like I do

But she wears short skirts
I wear T-shirts
She's Cheer Captain
and I'm on the bleachers
Dreaming about the day when you wake up and find
That what you're looking for has been here the whole time

If you could see
that I'm the one who understands you
Been here all along, so why can't you see?
You, you belong with me
You belong with me...

Walking the streets with you and your worn-out jeans
I can't help thinking this is how it ought to be
Laughing on a park bench, thinking to myself
Hey, isn't this easy?
And you've got a smile that could light up this whole town
I haven't seen it in a while since she brought you down
You say you're fine
I know you better than that
Hey, what ya doing with a girl like that?

She wears high heels
I wear sneakers
She's Cheer Captain
and I'm on the bleachers
Dreaming about the day when you wake up and find
That what you're looking for has been here the whole time

If you could see
that I'm the one who understands you
Been here all along, so why can't you see?
You belong with me...

Standing by and waiting at your back door
All this time how could you not know?
Baby, you belong with me
You belong with me...

Oh, I remember you driving to my house
In the middle of the night
I'm the one who makes you laugh
when you know you're 'bout to cry
And I know your favorite songs
and you tell me 'bout your dreams
Think I know where you belong
Think I know it's with me

Can't you see
that I'm the one who understands you?
Been here all along, so why can't you see?
You belong with me...


~ Taylor Swift


When we give joyfully, without hesitation or thought of gain, can we truly know what love means...
~ Leo Buscaglia

* I will keep denying to myself about it, coz' I can't have that kinda feeling. It's just not right.

** But I don't know if the other person awaits me... because for the time being, I would only take him as my best friend ever... I just can't afford to lose our precious friendship...you mean the world to me, dear friend...nobody can replace you... But who knows, that will change somehow...

I wonder if he reads this, but if he really does, please know the truth that I'm hiding from you...

(T_T)

September 3, 2009

Ujian Ramadhan

Salam... ukhuwwah fillah...


Seminggu pertama Ramadhan, kenikmatan tak terhingga.

Minggu kedua, bermula ujian demi ujian.

Ramadhan kali ini, teruji sedikit dengan sakit dan kesusahan yang datang.

Tapi, sakit itu satu kifarah, satu kurnia dari Dia.

Syukur... alhamdulillah...

Doakan saya sihat sampai ketemu Syawal...


* Ke surau kita berterawih malam ni, jom... ~0^_^0~

August 25, 2009

NOVEL MELAYU : Kelu (sebuah keluhan dan luahan emosi)

Salam... ukhuwwah fillah...

** Ini bukan sebuah reviu buku.

Dah lama betul aku tak membaca novel Melayu. Betul, lama sungguh sejak kali terakhir waktu zaman sekolah dulu. Kebanyakannya novel remaja tulisan Ahadiat Akashah - aku membesar dengan novel-novel funky beliau itu. Bermula dengan novel-novel merapu (menurut tafsiran Mama-ku) itulah aku memupuk minat membaca, termasuklah akhbar, artikel di internet, risalah maklumat edaran tak terkecuali papan tanda di tepi jalan dan botol syampu. I'm a true reader - bookaholic, sempre...

Tapi kemudiannya aku tak lagi minat membaca novel Melayu, bukan sebab berlagak, tapi entahlah. Aku semacam sudah malas, tambah pula bila tengok novel-novel Melayu semuanya dah semakin popular dengan jenis tebal yang amat. Seingat aku, sejak hujung zaman persekolahan lagi, aku dah makin mula suka berjinak-jinak membaca novel bahasa Inggeris berbanding novel Melayu. Menyedari kepentingan memahirkan diri dengan bahasa kedua itu dan juga status vocabulary dan grammar aku yang berterabur kategori serius, memerlukan aku latihan dan pembacaan yang banyak untuk meningkatkan semula penguasaan aku dalam bahasa asing itu. Jadinya, aku tinggalkan terus kegemaran membaca novel Melayu, hinggalah kini.

Tapi minggu lalu aku terlihat sebuah novel Melayu di rak buku library, terasa tertarik melihat tajuknya --> Slam Dunk, penulisnya Ruhaini Mat Darin. Wah...novel tentang basketball ni, getus aku dalam hati. Tambah pula dengan kulit buku dan lambang penerbitan Ghostwriter milik Ahadiat Akashah yang satu masa dulu amat aku minati.

Ini muka depan novelnya
Tanpa berfikir panjang, aku pun capai buku tersebut dan terus ke mesin pinjaman buku layan diri (aku suka mesin ini). Dalam hati tiba-tiba ada satu rasa tak sabar nak membacanya, mungkin juga berbaur rasa bangga sebab minat membaca novel Melayu dah berputik kembali.

Aku suka memilih waktu malam sebelum tidur untuk membaca. Aku akan pastikan di tepi bantal aku sentiasa ada sekurang-kurangnya sebuah buku untuk aku jadikan wadah meletihkan mata sebelum terlelap (nota: hanya buku fiksyen, tak termasuk buku-buku ilmiah untuk tujuan tugasan). Sehelai, kemudian dua helai aku baca dan terus ke halaman selanjutnya. Hook ceritanya belum juga sampai, tapi sudah diperkenalkan dua watak utama yang cliche seperti biasa; watak seorang gadis muda yang cantik dan seorang jejaka tampan - di pertengahan cerita nanti mesti mereka saling jatuh cinta. Mungkin-lah... Aku terus baca lagi. Menarik, watak-watak yang dicipta penulis semuanya ala² ke-orang-putih-an, dengan baris-baris dialog berbahasa Inggeris. Cool, kata aku.

Masuk halaman dua belas, aku kaget melihat kesalahan demi kesalahan ejaan perkataan, kemudian grammatical error pula. Dengan rajin aku menandakan beberapa kesalahan itu :


  • "She improving to reach that position, who wondering why?"

  • "It just a name, she is more than that!"

  • "No, you not okey Ina."

  • "Make sure you prof it!"

  • "I don't want wasting my time just to see you sit here and not say anything!"

Okey... kata aku. Kesalahan-kesalahan itu pada mulanya aku abaikan saja, rasa kelakar pun ada juga sedikit. Tapi bila dah terlalu banyak, oh man, this sucks... gumam aku lagi. Aku jadi rimas nak terus membaca. Macam-macam persoalan timbul, macam mana peringkat awal idea cerita penulis ini diluluskan, di mana penyunting, tidak buat kerjakah? Aku rasa malu yang teramat, kemudian bertukar sedih pilu dengan kualiti penulisan novel Melayu yang terlalu daif. Gaya penceritaan pun tak ada kesinambungan, seolah-olah penulis tak cukup buat homework tentang sukan bola keranjang wanita, norma kehidupan keluarga elit, bagaimana perbualan seorang guru dengan pelajarnya serta ibu bapa dengan anaknya. Semuanya serba tak kena.

Aku tak berniat memperkecilkan penulis novel ini malah mana-mana penulis-penulis novel Melayu pun. Aku mengaku masih terdapat novel-novel Melayu yang bagus, contohnya novel-novel keluaran Alaf 21 (pun begitu, tidak kesemuanya). Aku masih ingat tajuk novel Melayu yang paling aku gemari, Ombak Rindu tulisan Damya Hanna yang baik tulisannya bagi aku. Itu saja satu novel Melayu yang aku suka, selain itu, aku tidak tahu kerana aku kurang gemar novel-novel jiwang dan kebanyakannya yang aku pernah baca menceritakan kisah cinta syok sendiri yang cliche anganan penulis.

Kembali ke situasi, jadinya, aku langsung menutup novel itu dengan azam, aku tak mahu baca novel Melayu lagi lepas ni... Aku serik...! (azam berkuat kuasa hingga aku jumpa dengan satu novel Melayu paling hebat dan berkualiti penulisannya). Selepas ni aku nak ke library memulangkan novel sedih yang tak mungkin aku baca lagi ini dan menyambung pembacaan aku ke atas novel Love Lives yang aku sedang baca waktu ini.


Kalau ada novel Melayu yang bagus, sila beritahu ya... insya Allah aku akan baca...

Trimas...


~0^_^0~

August 24, 2009

Ramadhan is Back...!!

Salam... ukhuwwah fillah...




Ramadhan datang lagi
Setahun aku menanti
Kini ia kunjung kembali
Gembira rasa hati
Ketemu bulan penuh rahmat Ilahi...

Ramadhan datang lagi
Berpuasa kita mengenal erti
Letih dan lapar ujian pasti
Namun indahnya tak terperi
Bila makna sebenar Ramadhan dihayati...

Ramadhan datang lagi
Aku menangis dalam sujudku
Pilu Ramadhan terasa sekali
Puasaku kali ini tanpa abah di sisi
Rindu bertandang kala ini...

Ramadhan datang lagi
Azam disemat memperbaiki diri
Melupus dosa menyuci peribadi
Agar menjadi hamba-Nya yang sejati
Mengecap cinta-Nya yang satu, hakiki...


Allahuakbar...


* Selamat berpuasa di bulan Ramadhan al-Mubarak...! Berbuka apa petang ni?


~0^_^0~

August 19, 2009

Answering Correctly in Conversation...


Situation : You are in a library looking for a book regarding the topic of assignment you need to work on. You have no idea where the book rack with all the books you need is. Coincidentally, you meet a friend there.


You : Oh, hey there!

### : Hi...!

You : Eh...do you know where can I find this *** book? I've been looking around but it still don't seem like finding one.

### : I don't know-lah. Eh, do you know where is the *** book rack?

You : Oh, that... Try to have a look around the second rack. You might find the book you need.

### : Oh...thanks... Hey, you can try finding the book you want in the front rack. I saw one or two good books some time ago.

You : ................ Yea...thanks......


* Good friends we are...



(T_T)


August 17, 2009

HIDUP PERLU KEBENARAN ATAU KEBERANIAN?

Salam... ukhuwwah fillah...





Which one would you choose...

To tell the truth no one ever knows before...

Or to perform a dare, no matter how embarassing or humiliating it would turn out to be...

Though it had been a great fun playing the game...

Can you bear the unexpected things happened?

I was lucky enough.... but some were not...

* Truth or Dare is a party game requiring a minimum of two players. The game is very popular with adolescents, but is also played by some adults. To me, it depends on how you trust a friend of yours to keep all your secrets and how you face a challenge or situation that needs you to think/act quick. But then again, it's just a game, one you will remember when one's biggest secret is revealed.

** Have you played one...? Mind to share?

*** Had a blast last night. A great get-together party it was, nice BBQ chicken (thanx to E'e, Abby and everybody's contribution), delicious fried mee-hoon (thanx to Ajat, the great cook), perfecto spagetti and trifle (thanx to Aina Manis) and all participation is a big satisfaction (although some just waited for the meal to be served, well....thanx a LOT to them too!).

Thanx to friends and pals, hopefully our friendship will never last. Thinking of doing another game of Truth or Dare during the next gath...? Well, it would be better to give it another thought...

Toodles...!

~0^_^0~

August 13, 2009

... ... ...




She's out in the middle of nowhere...

Had a beautiful baby in her hands...

But she didn't remember being pregnant and gave birth to her...

A man known as her husband by her side...

She was married to him and they had a baby...
The baby cried in hunger...

She breastfed her so tenderly for the first time, full of love and care...

A weird feeling struck her, a feeling of being a mother...

She turned to her husband, a man she hardly remembered who...

He was no one she ever knew...

But she married him anyway and they had a baby...

Though they never even slept together...

Friends all around her cherished the bond created...

She had a beautiful feeling of being married, to love a husband and a child...

And an odd feeling of not having to experience sex but strangely had a baby...

Is she already a step ahead in life and grown into a woman?

Had she passed the phase and ready to be a mother and a wife?

Is it the time for her to...

She stood in confusion... and woke up...



- fin -

August 11, 2009

Lelaki Idaman....?? (Ini Sebuah TAG)



Salam... ukhuwwah fillah...

Dah lama tak buat benda TAG mengeTAG ni... Sori-lah cik TashaWanie, sebab lambat me-reply TAG ni... huhu... Anyways, untuk tak menghampakan beliau, here go the answers...

Senaraikan sepuluh ciri-ciri lelaki yang menjadi idaman korang. Lepas tu tag lima orang yang korang rasa nak tag.


(Erm...I don't really feel to tag anybody after me... let it end here lah ek, cik Tasha...! ~0^_^0~


1. He has to be my dearest darling and my best friend at the same time.

2. Tak jahil soal agama.

3. Pandai jaga adab sopan and hormat orang tua.

4. Knows how to appreciate what I've done for him.

5. Sederhana (sedap mata memandang tapi kena lebih tinggi dari gua ar, beb... hehe... baru nampak protective)
6. Understanding, a good listener and advisor.

7. Seorang yang boleh buat saya ketawa.

8. Pandai memujuk kalau saya didapati merajuk (hehe...)

9. Menerima saya apa adanya.

10. Most importantly... tak merokok...


So, itu-lah dia jawabnya. Thanx to you, cik Tasha. Nanti kalau rajin TAG-lah lagi yer...
Yeddey...!

~0^_^0~

August 6, 2009

Hectic Thursday

Salam... ukhuwwah fillah...


Just a simple quote of the day :

"I put all my genius into my life; I put only my talent into my works."
Oscar Wilde (1854-1900)


I wish one day I can proudly claim myself as a genius, but wondering how it might do me more harm than good, I'd rather not to. In fact, to help my friends when things are hard for them, being loved by all the people around me and wakes up every morning realizing that I'm a happy person, that already makes me feel that I'm living as a genius. But still, at the same time, I need a lot of help to improve myself on so many things I'm not good at. Being a genius doesn't make anybody on earth a perfect man.

Well, of course that would include to make use of all my ability in everything I do in every single work and task. Knowledge needs to be applied/practised, not only to be gained.

I just can't help being happy. I am so happy today. Thank you, Lord...

Alhamdulillah...




* I walked into the class this morning hoping to see someone, but he was not there... urm...


~0^_^0~

Still At Loss...

Salam... ukhuwwah fillah...

Just a random survey...

Not any important message or conclusion to be made...


Which one would you prefer/choose?


First, a TV commercial of a black cookie with white cream filling featuring a dancing woman who danced so half-heartedly holding the blue package of the cookie.

Second, TV commercials of yellow giant 'thing' dancing on the front yard, or shooting love arrows (being a cupid) etc...

Third, a TV commercial of a sceptical guy who wore a local made shoes but managed to find a girl wearing the same shoes on a bus.


Before that, let's just take a look back on how our local TV lacks good commercials either to promote products or to support any campaign raised by the government.

I have no intention at all to bring up any offense towards the existing TV commercials nowadays.
But as we can see, they missed out the essence of a good commercial delivery.

We can never afford to lose the feel to watch the commercials of enthusiasm during Merdeka Day, the harmony celebration during Hari Raya, CNY and Deepavali or even a great New Year greeting.

It's been a while since the big loss but I still can't bear the sadness of letting go of the most beloved, one and only precious director such as Yasmin Ahmad. Also for a good friend, Yo @ Shahrul Iman... miss them so badly... =(

Al-Fatihah...

July 24, 2009

GADOH : I'm Not Malay, I'm Malaysian...



Salam... ukhuwwah fillah...


Memang hangat bila isu perkauman diperdebatkan. Aku rasa penuh terisi lepas menonton filem ni. Tapi aku yakin dalam ramai-ramai yang hadir malam tadi, mesti ada persepsi yang berubah, mungkin ada yang terasa terkena batang hidung sendiri, mungkin ada yang rasa tak puas hati, mungkin ada yang malu sendiri, (pinjam ayat Ayam) mungkin ada yang berlagak cool konon menyokong penuh penyatuan semua bangsa sebagai bangsa Malaysia tapi dalam hati meluap-luap maki hamun pengarah dan semua yang menyokong konon dah hilang jati diri bangsa sendiri. Macam-macam... Untuk melihat review yang lebih formal, sila-lah klik kat sini.

Sungguh, memang seronok juga tengok orang berpolemik dan sibuk mempertahankan pendirian masing-masing ni. Aku lagi suka memilih untuk diam. Aku tahu ilmu aku belum cukup untuk ikut menyampuk. Tapi yang berkobar-kobar bangun dan bersuara tu aku tetap salute-lah kat korang. You managed to voice out your views, menambahkan kemeriahan sesi Q&A lepas viewing tu. Begitu pun, ada juga segelintir dua kelompok kecil ni yang masih utuh dengan jati diri Melayu masing-masing. Cool...kira tegar gila-lah diorang ni. Cumanya makin banyak yang dicakapkan, makin banyak kedangkalan ilmu yang terserlah. Accept it-lah...you are what you think-lah, bro... Aku segan nak menyampuk, jadi aku diam.

Aku tanya juga diri aku sendiri balik, penting tak lagi aku pertahankan hak ketuanan Melayu yang disebut-sebut tu? Aku tak faham kenapa segelintir golongan ni terlampau ekstrem mempertahankan pendirian diorang, memang exaggerate sangat dalam penghujahan yang dilontar, tapi tanpa sedar, apa yang dibahaskan itu tak bawa apa-apa makna. Aku respect-lah diorang yang memang tinggi rasa dan nilai ke-meLayuan ni, dah tak ramai anak muda yang berpendapat sebegini. Keterbukaan mereka dilimitasi dengan sogokan dan kepercayaan lama yang dah tak diguna pakai lagi. Ketuanan Melayu? Apa kejadahnya benda tu?

Bila aku fikirkan balik, sebab diberikan hak istimewa dan kelebihan yang tak didapati oleh bangsa lain ini-lah aku jadi aku hari ni. Aku mengaku zaman belajar masa sekolah dulu lagi gila kompetitif. Aku memang sehabis pulun maintain prestasi sebab nak bersaing dengan anak-anak Cina dan India sekelas aku yang pandai-pandai belaka. Sayangnya aku tak cukup effort belajar dan terlampau bersenang hati dengan laluan aku seterusnya lepas SPM. Asalkan dapat lebih daripada 5A, confirm aku lepas punya masuk UiTM (pinjam: Universiti Teknologi Majlis Amanah Rakyat).

Alhamdulillah, result aku boleh dikira bagus sebab melepasi target 6A, walaupun dalam hati tak puas hati tengok budak paling pandai dalam kelas aku (harapan cikgu-cikgu satu sekolah) boleh dapat straight A's, sedangkan aku sipi-sipi je lagi nak dapat result sama macam dia (aku still ingat nama dia, Woo Wee Loon).

Aku kagum dengan dia ni. Kami antara muka-muka wanted kat sekolah. Aku head prefect sekolah, dia head prefect library. Masuk pertandingan Inovasi Sains dan Kejuruteraan sampai peringkat kebangsaan pun aku pergi dengan dia and Albert. Memang aku lagi banyak hang out dengan kawan-kawan Cina and India berbanding Melayu. Aku boleh ingat semua nama kawan-kawan baik aku sekelas masa sekolah dulu - kawan paling baik dari sekolah rendah sampai sekarang - Mei Yuin, rakan Convent-ku yang sejati (don't worry, aku tak lupe kat kau, Wan...! Hehe...) Kawan-kawan sekolah menengah plak Magendran, Kee Eng, Samantha, Hoay Phing, Dhanesh Itik, Albert, Theven, Peng Shen, Xi Guan a.k.a. zigot, Nathanael, Dinesh, Venketesvaran a.k.a. Venkie... kawan-kawan Melayu? Sumpah, ada-lah berapa kerat je yang aku still ingat.

Banyak sebab kenapa aku rapat dengan diorang. First, aku senang lepak dengan diorang sebab diorang bukan kaki mengumpat and sembang merapu macam budak Melayu. Second, kalau borak dengan diorang jarang cerita pasal artis ke, gosip ke, selalu ada je sebut pasal pelajaran (ye...aku agak skema masa sekolah dulu, tapi tak-lah tahap kritikal - nerdy). Third, aku suka nak speaking dengan diorang ni. Nak improve my English and communication skills, y'all... Kalau dengan kawan-kawan Melayu, macam janggal nak cakap Omputih, pulak tu kena kutuk berlagak speaking London. Sengal kan...

Back to Wee Loon's story. Dia anak sulung, family dia memang boleh dikatakan susah-lah setahu aku. Hari-hari bapak dia hantar pergi sekolah naik motor kapcai. Tapi tak pernah datang lewat, berbeza dengan aku yang selalu ambil kesempatan salah guna kuasa datang lewat. Kasut dengan beg sekolah Wee Loon tu rabak-rabak je aku tengok dia pakai pergi sekolah. Adik dia ada seorang yang cacat. Aku teringat Wee Loon pernah cakap dia janji dengan diri sendiri nak belajar betul-betul, dia memang nak jadi doktor sebab nak rawat adik dia tu. Sedih aku dengar. Tapi dia memang betul determined-lah. Aku boleh nganga sampai leh muat sebiji Big Mac kalau dengar dia berhujah subjek Sejarah and Biology. Boleh kata satu isi buku tu dia dah hafal, macam komputer je boleh jawab semua soalan. Tu belum Add Math, Kimia and Fizik. Aku punya-lah berpeluh baru terkebil-kebil nak jawab soalan pertama, dia dah siap tiga page jawapan berderet.

Aku kesal sekejap, tapi lepas tu lupa diri balik. Dengan result SPM yang konon mencapai target tu, aku pun bergelar warga UiTM. Tiba-tiba aku jadi racist. Masa ura-ura pasal isu kuota 10% tempat dibuka untuk bukan bumiputera tu, aku antara yang sibuk menjulang hak Melayu. Memang-lah UiTM satu-satunya universiti bumiputera mutlak, tapi tu bukan sebab utamanya, Sebenarnya aku takut bila membayangkan kalau sekelas dengan budak Cina atau India nanti, mampus aku nak compete dengan diorang. One thing for sure, kedudukan selesa aku dengan result yang aku pertahankan, aku takut tergugat. Tapi isu itu pun berkubur je lepas dapat tentangan hebat pelbagai pihak.


Entah-lah. Aku cuma nak relate situasi ni dengan kegelabahan sesetengah Melayu yang tiba-tiba lantang bila dipersoalkan tentang hak. Kita sebenarnya takut tak mampu bersaing dan bertahan, sebab dua kaum lagi tu dah terang-terang boleh mengatasi kita tahap kacang mat lodeh je. Sepatutnya kita cuba sama ratakan kemampuan kita dengan diorang. Kenapa diorang boleh berjaya, kita tidak? Kalau Melayu pun sama hebat, buat apa nak marah kalau soal penyamarataan hak ditimbulkan? Betul tak? It's all about determination... mereka betul-betul usahakan apa yang mereka nak, tapi kita malas dan prefer nak hidup selesa saja. Mana aci...

So, mari-lah kita bersama buktikan yang kita mampu berjaya tanpa bergantung dengan apa-apa keistimewaan. Kita sama saja. Bangsa Malaysia.

Bumi ni hak semua. Kita sama-sama kongsi.

Senang.

Selesai.

Simple.


Yeddey....!


~0^_^0~

July 18, 2009

Laskar Pelangi + 3 Karya Baru Mahasiswa Filem FACT

Salam... ukhuwwah fillah...



Tanggal 10 Julai lalu, dapat juga aku menonton filem Laskar Pelangi karya pengarah tersohor Indonesia, Riri Riza. Tayangan selama dua hari tu penuh...! Aku seronok melihat pemandangan semacam itu. Film screening adalah wadah terbaik bagi mahasiswa filem FACT menggali ilmu selain pembelajaran formal semasa kuliah. Bagi mereka yang tak pernah datang screening, maaf cakap-lah, kalian rugi serugi-ruginya! Baik jangan bergelar mahasiswa filem kalau tak datang menonton. Kan?

Sebelum menonton filem ini, ramai pendapat yang aku dengar mengatakan bahawa filem ni lebih kurang seperti filem Denias, Senandung di Atas Awan. Namun setelah menonton sendiri, aku berani meletakkan pujian bahawa Laskar Pelangi jauh lebih hebat berbanding Denias. Aku kagum dengan sentuhan Riri yang tak pernah sekali aku rasakan kurang memuaskan. Dari awal cerita hingga ke akhirnya, Riri bijak memancing minat penonton dan menangkap emosi melalui watak ketiga-tiga tunjang utama kanak-kanak di dalamnya; Ikal, Mahar dan Lintang. Unsur pop disuntikkan bagi menambah rencah di celahan gunungan ilmu yang dibawakan. Titis-titis komedi juga menambah lagi warna warni filem yang indah ini.

Setiap watak punya identiti tersendiri. Lakonan memberangsangkan memberi impak terhadap penontonan. Walau dibebani kemiskinan, kegigihan anak-anak pesantren itu tak pernah padam malah lebih lagi kobarnya berbanding anak-anak yang bersekolah di bandar. Ilmu yang mereka pelajari bukan bersifat material keperluan dunia malah melingkupi seluruh keperluan jiwa dalam diri seorang manusia yang membajai hati mulia setiap seorang mereka.

Aku tidak punya banyak komen tentang filem ini. Namun setelah diperbahaskan dalam kuliah hari lalu, aku melontarkan pendapat bahawa cerminan kehidupan serta sifat manusia melalui watak-watak utama cerita dapat dilihat jelas. Ikal bagi aku merupakan simbol kegigihan, walau mudah hanyut namun dominan dalam hal-hal pelajaran. Lintang si genius, merupakan simbol kecekalan. Kemiskinan, ketiadaan ibu (dan kemudian bapa) serta kedudukan rumah yang jauh dari sekolah tidak pernah menjadi penghalang untuk menimba ilmu. Mahar pula simbol kepada sifat manusia yang penuh angan-angan namun tidak lari dari matlamat hidup.

Pun begitu, dalam sesi diskusi informal bersama teman di kandang, aku terfikir kata seorang rakan. Malam itu entah kenapa beliau terkobar dek semangat ke-Melayu-an terlampau sedikit dan mengatakan Laskar Pelangi itu menambah satu lagi imej buruk masyarakat Islam. Hal ini juga boleh memungkinkan filem ini mendapat perhatian dalam pencalonan filem antarabangsa atas dasar isu kemiskinan yang dipaparkan - yang mana amat digemari oleh golongan dominan barat untuk melihat sesuatu bangsa direndah-rendahkan. Seperti mana filem Slumdog Millionaire yang memaparkan korupsi sistem pemerintahan dan pihak berkuasa serta kemelaratan hidup masyarakat setinggan di India, lantas terus sukses dalam pencalonan-pencalonan anugerah filem berprestij dunia tanpa sedar betapa filem itu diangkat kerana paparan yang menjatuhkan maruah rakyat India di mata dunia. Laskar Pelangi juga telah mencerminkan imej masyarakat Islam yang miskin dan hidup dalam keadaan serba daif. Ini menimbulkan khuatir akan memberikan imej negatif terhadap masyarakat Islam juga.

Isu ini ditambah lagi oleh beliau yang menyebut tentang pengakhiran cerita di mana Ikal yang bakal melanjutkan pelajaran ke Paris telah mewujudkan satu kebergantungan (dan pengagungan) terhadap kuasa Barat yang dilihat sebagai mendominasi ilmu dan pengetahuan dunia. Mahar menjadi seorang penulis manakala Lintang kekal miskin walaupun genius kerana berhenti sekolah setelah kematian ayahnya namun semangatnya diwarisi oleh anaknya pula. Dari satu perspektif yang lain, aku mengiyakan juga sedikit sebanyak pendapat beliau.

Baik. Cukup tentang Laskar Pelangi.



Beralih ke malam tontonan filem pendek karya pelajar fakulti pada tanggal 15 Julai lalu.





Nausea memang kena dengan maksud tajuknya itu sendiri; mual, jijik, meloyakan. Memang itu pun yang dipaparkan oleh pengarah di dalamnya. Paparan dua pemuda punk yang eksistensialis tetapi humanis, aku lihat sebagai imej yang digunakan pengarah mungkin sebagai ibarat kepada golongan manusia dengan sifat negatif paling buruk namun punya rasa kemanusiaan yang sangat tinggi berbanding manusia-manusia yag dianggap 'mulia'. Aku masih percaya dengan didikan melalui paparan negatif (menunjukkan perkara buruk supaya tidak dicontohi) kerana hal ini pernah aku pertahankan dalam tugasan tulisan akademik satu masa dulu.


Nausea bagi aku bagus dari segi garapan pengarah namun mungkin agak 'memaksa' penonton menghadam satu demi satu mesej... Oops...did i just say message? Maaf, filem bukan medium penyampai mesej kan... Aku cuma mengambil iktibar daripada kata-kata seorang pensyarah yang mengkritik karya filem pendek tugasan aku dan rakan-rakan yang dikatanya seperti mengetuk kepala audiens supaya merasakan emosi yang pengarah ingin penonton rasakan. Bukan begitu caranya menghasilkan filem yang berkesan.

Tetapi, itu yang aku rasakan semasa melihat Nausea. Transisi babak berserta mesej ke babak lain seolah-olah merentap emosi penonton dan aku sendiri banyak kali terkejut dengan keadaan ini. Dari sudut teknikal mungkin punca permasalahannya tapi aku tak mahu ulas lebih lanjut sebab aku sendiri kurang arif dari segi aspek teknikal filem. Cuma yang dapat aku rasakan, seketul dan setakak demi setakak pengarah melompat-lompat dari satu mesej ke satu mesej untuk disampaikan dan disumbat ke otak penonton. Tiada betul salahnya, cuma rasa ter'ketuk' dan terpaksa menerima visual serta moral berbeza mengikut kronologi secara drastik satu persatu.



Kaki Lima pula satu bukti peningkatan karya pelajar FACT...namun mungkin terlalu banyak perkara nak disuarakan untuk sebuah video pendek. Tak tahu-lah, mungkin aku saja yang merasa sedemikian dengan ilmu filem yang sejengkal dan pengetahuan tak seberapa. Content-nya pintar, sinis dan bersifat dystopia (aku suka nak guna istilah ini - baru berkenalan). Ia menentang regulasi dan set norma masyarakat yang biasa diguna pakai. Kaki Lima satu video pendek yang cuba menongkah arus - dan ini amat bagus.


Aku sempat bertanya, adakah ia juga dikatakan rebellious? Menyuarakan rasa ketidakpuasan hati terhadap sistem pemerintah, golongan kapitalis, sifat buruk masyarakat kebanyakan yang buta, celik dan rabun tetapi seakan-akan tidak punya panca indera? Kau rasa?




Bonda simple, yet meaningful... Percubaan pertama yang bukan kosong... Sesetengah mungkin berpendapat ceritanya cliche tapi isi dan penyampaiannya cantik... Oleh sebab itu aku terpanggil untuk mencapai mic dan menyuarakan sesuatu. Untuk seorang pelajar Semester 1, bagi aku hasil tangan beliau ini boleh dibanggakan. Sekurang-kurangnya bila ada yang mempersoal, kau dah ada satu karya termuat dalam portfolio. Itu kan lebih bagus daripada bercakap kosong?
Aku cemburu sebenarnya. Peluang aku belum tiba.
** Belum cukup ilmu tapi terlampau ingin hasilkan sesuatu... Nanti-lah...
Insya Allah...

~0^_^0~

July 13, 2009

Lawak Senda Pagi...

HARI 1

"Tenenet... Tenenet..." nada dering Sony Ericsson di sebuah telefon bimbit Nokia berbunyi.

Terpisat-pisat. Lihat pada skrin. Lambang sebuah sampul surat dengan paparan nombor telefon tak dikenali... 019-518++++.....

"Salam. Nurul, biarlah abang balik tak bersama sayang. Tak sanggup abang melihat sayang sebelah abang, sedangkan sayang telah melupakan abang. Sayang, berilah abang satu peluang terakhir untuk abang menebus segala dosa abang bersama sayang, sudilah menjadi isteri abang! Abang merayu agar sayang terimalah semula...."

Celaka. Nurul mane pulak ni...? Sapa pulak yang buat kelakar di pagi hari ni. Campak telefon ke katil.

Ignore.


HARI 2

"Tenenet... tenenet..." telefon berdering lagi seperti mana pagi semalam.

Satu mesej baru. Nombor yang sama.

"Salam. Nurul sayang, abang telah luahkan perasaan abang pada Nurul tapi sayang tetap membisu menambah derita diri abang, sayang. Abang faham sakitnya hati Nurul dengan sikap abang selama ini. Maafkanlah abang, sayang. Sebenarnya semasa di Melaka abang nak beritahu sayang balik dari sana, abang bercadang nak ajak kita kahwin, benar sayang, demi Allah abang tak bohong, tapi abang telah dikejutkan dengan perakuan sayang macam mimpi ngeri, tetapi sebenarnya adalah realiti. Sayang, berikanlah abang sekali peluang terakhir, sayang. Janganlah membenci abang begini sekali. Walau bagaimanapun, abang berjanji pada diri abang akan berusaha untuk memiliki Nurul walau dengan apa cara jua *cara baik saja*. Kasihankanlah abang, sayang. Wasallam..."

Celaka, lagi panjang ayatnya. Berjela-jela sampai tiga page, dah tu jiwang pulak. Mampus kau lah. Sah salah nombor, tak pun ada orang nak bergurau di pagi hari.

Ignore.


HARI 3

"Tenenet... tenenet... tenenet.. tenenet...." Argh... pagi-pagi mesej masuk berderet. Memekak betul...!

Tiga mesej.

Mesej 1 : "Salam... Napa kosong jawapannya, sayang... Sayang jangan buat abang gelabah pagi2 ni!"

Mesej 2: "Abang amik pagi ni kita gi minum, leh sayang?"

Mesej 3: "Nurul sayang, awak masih tak dapat untuk menerima abang kembali ke, sayang?"

Ahh... sudah... Ini harus dihentikan. Entah mamat siut mana yang send mesej ni. Kalau betul mesej ni memang tersalah dihantar, naya je.

Reply: "Bro... lu dah salah send msg ni. Better lu ensure number awek lu yang betul k, dah bape kali lu tersalah send msg kat gua ni. Semak inbox gua je..."

Lama diam. Mesej masuk lagi.

"Ok brother. Gua minta maaf ok."

Selesai.

Kalau tak di-reply, entah apa jadi.

Moral --> Pastikan anda send message ke nombor yang betul. Kalau tak, boleh bikin orang bengang di pagi hari...!

Out...

July 6, 2009

ENTRI KE-101...

Salam... ukhuwwah fillah...

Being a blogger gives me a whole new experience through life, growing up into a real person and expressing myself in ways I couldn't do before. I wrote a lot already, I want to share all the pictures that meant a lot to me for my 101st. entry this time....


Me and Kak Anum


Abah's grave... The day I cried a lot in my whole life...


Produksi 8 team - Kun Fayakun


Best friend ever... love her much...

Thanx for being my loyal blog reader, everyone....!





~0^_^0~

June 29, 2009

BACK AFTER CENTURIES.....!!

Salam... ukhuwwah fillah...

Kembali lagi akhirnya.... Hmm...it's been a hectic holiday (not really a holiday coz' I've been so damn busy...) There are so many things happening along the break. My sister got married, I'm completing my driving license, besides that I'm looking after my grandpa at home. And ouhh...tomorrow I'll be practising for my final JPJ test on Wednesday. Wish me the best of luck, y'all... I'm all prepared but still scared though... huhu...

By the way, here are some of the pictures during my sister's big day on June 13th. and her husband's on 27th. I just got back from Johor and the pictures are still not available... hehe...


Me and my sister, Kak Anum


Tadaa...!!


Til' then, everybody... I'll put some more pictures next time...


~0^_^0~

June 23, 2009

Counting Days to Degree...

Salam... ukhuwwah fillah...

Hey again... It's been so long since I last wrote a post... been so busy during the term break... I'll be active again soon....

Till then, take care friends....

~0^_^0~

May 11, 2009

Maaf Lama Bercuti.... dan Bakal Bercuti Lagi...

Salam... ukhuwwah fillah...

Memang sekejap masa berjalan. Sedar tak sedar, aku dah habis belajar dah...! Alhamdulillah, semua urusan tertunggak dah pun dapat diselesaikan. Aku sedang menikmati cuti, di samping melunaskan impian nak mengambil driving license yang sekian lama dicita²kan... Haha...orang lain semua dah ada lesen kereta, aku baru terhegeh² nak ambil.

Aku terlampau sibuk sampai tak ada masa untuk diri sendiri pun. Dah tak merasa lagi masa suka² hang out di hujung minggu, keluar dengan teman², minum² sambil lepak (tidak dikira lepak di kandang, sebab itu selalunya bincang kerja juga... huhu... itu pun sudah lama tidak...), tengok wayang, karaoke... Betul, aku kurang masa bersama kawan²... Aku bukan anti-sosial, malah sangat suka ber-sosial... cumanya tak berkesempatan...

Masa ber-suka aku lebih banyak dihabiskan dengan kakak. Dia dah jadi kawan baik aku. Dia-lah kakak, dia-lah sahabat, dia-lah jugak guru. Kakak aku seorang yang sangat inspirational bagi aku, memang aku tak nafikan aku banyak immitate macam² perkara dari dia. Tapi zaman itu pun dah hampir sampai ke penghujung, bulan Jun nanti kakak aku dah nak kawin, masanya akan terbatas untuk bersama dengan aku. Ehh..sedih ke nih?? Haha...tak-lah, aku happy dia dah nak kawin, happy sangat... Masa aku pun akan sampai jugak nanti... (aih...calon tiada, bagaimana...? haha...) Dan sibuknya pun dah mula terasa, menyiapkan rumah, menolong apa² yang patut... huhu...

Di saat² akhir waktu penghujung ni, banyak pulak kenangan yang menjelma. Suka duka jadi mahasiswa filem, di sini aku kenal terlalu ramai orang, di sini aku kenal hidup. Kalau dulu aku sering persoalkan kenapa aku seorang tercampak ke sini, tapi aku percaya sekarang kenapa aku diletakkan di sini, ada sebabnya yang telah Tuhan tuliskan.

Entah kenapa juga, semester ini terlalu ramai teman yang terbuka hati bercerita kisah mereka pada aku. Alhamdulillah, terima kasih, kalian...dengan itu terbukti aku seorang rakan yang sangat dipercayai. Mendengar cerita mereka (pengakuan berani mati juga), aku jadi takut pula. Macam² perkara di dunia ni yang belum aku teroka. Mereka ikhlas dan mempercayai aku lalu bercerita semuanya. Kisah mereka jadi pengajaran dan pengetahuan tak ternilai yang akan aku simpan sepanjang hidup aku. Kita semua manusia yang lemah, masing² melakukan kesilapan. Kisah hitam hidup mereka dan kesilapan yang dilakukan itu, aku dengar dan simpan dalam kotak ingatan sebagai rahsia berharga yang mengajar aku juga.

Kawan²... kalian harta ternilai yang paling berharga, tiada tukar ganti... Nak disebut satu² mustahil dapat aku senaraikan semua. Terlalu ramai kawan baik yang datang bersilih ganti, namun sahabat sejati, terlalu sedikit antara mereka dan aku masih perlu menilai. Aku seronok di bumi Puncak Perdana ni, aku betul² jadi 'manusia' di sini. Tiga tahun aku di sini. Terasa lama tapi sebenarnya singkat saja.

Tambah pula setelah berjinak² dalam dunia blogosfera ni (a million thanks to Jaja cik Coffeeholic, dia orang yang bertanggungjawab mengheret aku menjadi pemblogos). Aku belajar jadi jujur, jadi diri aku sendiri, belajar bercakap dan menulis dari hati (except for some posts that I wrote in English... I need to improve myself somehow, aite?) Aku mengaku English aku tak sebagus mana, and there are always room for improvement... haha...tapi aku mengaku lebih selesa menulis post dalam bahasa Melayu... betul..

Adehh... banyak sangat mengimbau kenangan ni, camni lah jadinya. Terlampau banyak benda aku suka buat tapi dah lama tak buat. Anyway, seminggu pelepasan baru² ini aku bersuka ria seketika, setelah lama dipenjara kerja, dengan kakak aku-lah, sekali lagi, kerana dalam hidup aku, belum ada si dia yang istimewa itu. Uhuh... sempat pergi menonton X-Men Origins: Wolverine setelah seorang rakan beriya² menyuruh aku menonton filem ini. (sume ko punye pasal arr, Yus...! Haishh...ku tonotn jua felem ini...huhu...)

Okey lar bagi aku... aku suka lakonan Hugh Jackman yang tak pernah mengecewakan. Apa pun, watak kegemaran aku haruslah lakonan Ryan Reynolds. Walaupun babaknya sebagai Cyclops ada beberapa kerat saja, aku tetap nak cakap di sini yang aku tetap suka diaa...!! Haha... prekuel seterusnya, harap sutradara Gavin Hood akan bikin X-Men Origins: Cyclops pulak...tentu aku orang pertama yang akan beratur beli tiket... weeee.... =)


Dah lama jugak aku tak rajin stay up tengok bola... Baru² ni berkesempatan menjerit sorak gol sorang² di tengah pagi buta semula... yang sempat ditonton itu pun masa game Chelsea bertemu Barcelona... rajin menonton itu pun lagi sekali disebabkan si Yus itu jugak... haha... Memang aku dah banyak ketinggalan zaman, dah tak berapa mengikuti football match ni, EPL ke, EUFA ke... yang aku betul² ikut pun masa game World Cup saja... Hurm... tapi apa pun, aku senang dengan kawan yang seorang ini, berjumpa di AUG tahun lalu, dia kawan yang baik.... Alhamdulillah...

Seronok dapat spend time dengan diri sendiri... Patutnya dah lama aku kena buat semua ni, satu cara hilangkan tekanan, mungkin... huhu... Di hari yang lain, aku sempat melepas geram ber-karaoke pulak. Dah lama tak keluar begitu, habis semua lagu aku hancurkan. Haha... makan², main game... aduhh... aku betul² dah hilang skill car racing...! Lama sungguh tak keluar berlibur...huhu... Sempat main game tembak², basketball shoot, game² bodoh tapi best yang lain... seronok sangat...

Aku enjoy life aku begini, aku jarang keluar pergi merapu dengan kawan² tak tentu hala (alhamulillah.. mesti mak aku bangga...hehe... Selamat Hari Ibu, mama!) Kalau keluar pun banyak bersama kakak aku saja. Hidup aku hanya dikelilingi sahabat² yang aku percaya, itu lebih baik daripada ada insan satu yang hanya akan buat aku kecewa, kan? Haha... jiwang sangat... Memang semester ini paling padat, mampat dan penuh cubaan... Semester ini juga aku hilang abah di saat aku mula nak menyayangi dia... Abah... aku rindu abah sangat²... =(

Hurm....

Esok aku ada perjuangan terakhir, speaking test MUET. Doakan aku berjaya....

Aajaaa aajaaa fighting...!!


Oh... dan dengan ini aku mengisytiharkan akan berehat lama juga dari ber-blogging. Cuti panjang maknanya bercuti dari semuanya. Nanti aku kembali menulis... happy holiday...!


~0^_^0~
Get a Cursor! ZingerBug.com - Comments, glitter graphics, cursors, and more!