June 15, 2012

Update Status Hidup

Salam ukhuwwah fillah...

(lepas baca Cerpen Buat Fasyali, aku jadi nak tergelak setiap kali lihat ini. LOL!)


Okays. OK. Okey. Wokeih. Okiesss...

Whatever.

See! I think too much. Buatnya tidak. Fikir fikir dan fikir terus. Lama-lama fikir boleh botak jadinya. Rambut pun gugur. Kenapa kena fikir? Nak menjawab soalan ini pun, satu benda yang memerlukan kita berfikir. Fikir lagi. Damn. Think to die.

Even nak mula tulis post ni pun aku terfikir, nak tulis apa? Shit. Fikir lagi. Takut sangat dengan apa orang fikir, sampai bila pun tak ke mana. Why think? Just do it. Yayy.

I envy those people who took less time to act. I took YEARS thinking, and ended up doing nothing. Fuck me. Entah kenapa. Rasanya, dah sampai masa aku berhenti berfikir. Berfikir ni bosan. Berfikir ni meletihkan otak. Fikir bukan tambah jadi bijak. Fikir buat kau jadi bodoh. Serabut.

Right. Mukadimah post ini pun sudah ke laut. Ekceli, tujuan asal post ini ditulis adalah untuk menceritakan - mengemaskini - meng-hupdate status hidup aku sekarang. Apa yang menarik? Tak ada apa. Oh, kejap. Mungkin ada. I've just been through my life's most threatening moment selepas melalui VIVA tempoh hari. Ok lah. Exaggerate. Tak ada pun sampai tahap life threatening. In fact, I was very cool on that day. Semua yang berasap dalam kepala berjaya dilontar keluar macam air. Asap keluar jadi air? Ceh. Metafora tak kena.

Aku dah cukup serabut dengan tesis semester ni. Syukur-lah azabnya bakal berakhir tak lama lagi. Sekarang pun dah rasa macam berakhir, cuma tinggal nak betulkan itu ini, siapkan kulit keras, submit, RUN AWAY IN FREEDOM! Banyak benda yang aku plan nak buat selepas free dari gelar status pelajar ni. Banyak sangat. Tapi kita pergi satu-satu. Tak boleh gelojoh.

Sambil bergelut dengan tesis, aku ada terima satu tawaran menulis. Antologi cerpen Sepuluh Ribu. Aku dipilih antara sepuluh penulis yang diajak turut serta dalam projek ini, which I accepted dengan tangan terbuka. Kesibukan bukan alasan. Bila buat benda yang kita suka, kalau diberi sepuluh tan kerja pun takkan terasa. Betul?

Ini pengalaman baru. Rasa terharu bila diberi kepercayaan. Aku risau juga kalau karya aku nanti tidak best. Tidak pass dengan level penulisan yang dikehendaki pembaca yang cool. Aku tak cool. Tak tau kalau ada yang fikir aku ni seorang yang cool. Nervous dengan feedback editor. Alhamdulillah, beliau kata okey. Aku lega. Tapi rasa tergugat sebab bergandingan dengan penulis-penulis hebat yang lain. Aku rasa kerdil.

Isnin lepas, sesi photoshoot. Seronok. Dapat berkenal dengan rakan-rakan penulis yang contribute untuk Sepuluh Ribu.



Itu kisah Sepuluh Ribu.

Di samping itu, aku dah start buat kerja freelance secara kecil-kecilan. Dapat job menterjemah teks. Mulanya dari seorang kawan, terjemah kertas makalah kajian sarjana beliau. Kemudian, datang pula job offer terjemah skrip. Alhamdulillah. Satu-satu kerja datang. Khabarnya ada lagi yang akan di-email tak lama lagi. Tapi rasa hampeh sedikit bila payment job yang lepas pun belum dibayar lagi.

-__-

So, hold dulu.

Sekarang, sedang menunggu balas status penghantaran sinopsis cerita ke beberapa produksi. Kalau ada rezeki, idea diterima, boleh proceed dengan penulisan skrip. Amin... kalau ada rezeki. Apa salahnya cuba. Selagi tak cuba, mana tahu outcome-nya nanti. So, I did. Berdebar.

Dalam masa yang sama, aku tengah consider untuk sambung belajar ke tidak. Kalau sambung, berangan nak sambung abroad. Kalau dalam negara, pun bagus juga. Tapi, mungkin lebih baik aku kerja dulu. Cari fulus. Beli kereta. Kawin. Tapi calon tiada. Haha.

Soal hati pula, alhamdulillah semuanya sihat dan baik. Mungkin aku akan lakukan something hari ini, atau esok, bak kata orang tua-tua, make a move. Aku rasa dah sampai masa. Berhenti fikir. Take a step forward. Sebab aku bukan coward.

Yayy. Berjaya tulis post ni dalam masa kurang setengah jam.

Tanpa edit.

Victory.

4 comments:

MSHK said...

good luck sis,

notakaki: untuk pertamakali aku comment di blog kawan sendiri..haha

MSHK.

mapieceofart said...

thanks kawan! terima kasih laa sudi baca pasal hidup aku yg bosan ni. bukan best pun. hahaha...

pepol said...

adehh,nk sgt angkat novel sepuluh ribu

mapieceofart said...

hi, saiful zamir. yes, sepuluh ribu is my first published writing and i'm proud of it. that is why i wrote about. oh, it's an anthology by the way, bukan novel :)

Get a Cursor! ZingerBug.com - Comments, glitter graphics, cursors, and more!