January 9, 2009

Berani Mati : Berani Tak Berani Nak Mati...

Salam... ukhuwwah fillah...


Kalau tengok last post, memang dah bersawang blog ni tak dijenguk... Betul² sibuk sampai tak sempat menjengah. Kepala hotak aku ni pun dah berkarat sejak abis exam sem lepas, sibuk dengan praktikal dan sekarang tengah berperang menyiapkan report praktikal pulak... macam² benda aku tak sempat update, even tahun baru 2009 yang membuka lembaran baru pun terasa hambar dan biasa saja. Tapi dalam hati, aku ada azam yang ingin dilaksanakan... insya Allah...

Alhamdulillah, berita gembira lagi semester ni... Aku perlu struggle sikit saja lagi mengharungi tempoh menamatkan diploma yang dah tinggal tak berapa bulan jer lagi nihh... Penat memang penat, tambah dengan kerja² yang banyak perlu difikir dan diselesaikan, sibuknya dah bermula lagi sebelum sempat sibuk yang lepas berkesudahan.



Berbekalkan otak berkarat, (lama sangat rasanya aku tak preview dan buat review untuk tujuan ilmiah dan menulis mengeluarkan kritikan untuk karya), aku mulakan dengan menonton teater 'Berani Mati' arahan abg Fasyali (ambil kesempatan mohon maaf tak sempat nak hebahkan link yg diberi di shoutbox tu) yang aku tonton semalam di Stor DBP. Mujur aku beroda empat ke sana, kalau tak, semput lah jawabnya (tiga bas yang datang...sumpah ramai...!). Untuk second day show, it's a WOW...! Macam biasa, aku pergi menonton dengon zero expectation, aku tak mengharapkan apa² jadi aku sengaja menonton kosong dan membiarkan inputnya datang kemudian selepas tamat tontonan saja.

Over all, Berani Mati memang betul² berani... aku dahulukan ucapan tahniah untuk abang Syali sebab berjaya 'membogelkan' diri untuk tatapan khalayak lalu kelihatan seksi dan menawan. Yaa.. anda tidak pun kelihatan tak senonoh berbogel, malah tahniah sebab berjaya berkongsi pemikiran anda itu... Aku suka cara pemikiran beliau, berani mencuba dan ambil risiko. Aku terlalu teringin menjadi sebegitu sebenarnya tapi serasa belum mampu lagi... aku cuba...

Sebermula dari awal permulaan tontonan (prolog ya namanya?) adrenalin aku dah membuak² dengan kekalutan Razak, Lipan, Pian, Azhar dan Farid menyelamatkan diri dan menerjah masuk ke kubu... aku suka sekali starting yang begitu dan aku tahu aku takkan tertidur sepanjang penontonan malam tu. Perkembangan cerita baik, catchy dan diselitkan banyak komedi sinis, (Berani Mati berkonsepkan satira kan? Betulkan jika aku silap...) meski pun aku tak pasti di mana klimaksnya (aku rasa masa last part mengucap ramai² sebab dah nak mati). Lagi satu perkara yang aku gemar, pengarah tak terlalu mengikat pengarahan dengan teori segala macam, struktur cerita dan whatsoever... Berani Mati berjalan bebas, lalu aku sifatkan semalam sebagai tontonan yang ringan, walaupun mesejnya berat dan sinis sekali - Islam ekstremis, mind-setting masyarakat Melayu kita hari ni, aspek ilmu dan banyak lagi untuk disenaraikan...mengikut interpretation aku... Berani Mati tidak loud, tapi ia berani...

Endingnya juga tak semestinya berakhir mati... lucu bila ada kalangan penonton 'junior' yang bangkit semasa Q&A (yaa... kali pertama aku menonton teater ada sesi itu pada akhirnya), bertanyakan mengapa pengakhiran cerita tidak disertakan kesan² lain yang lebih mengesankan, (misalnya sound effect bakebaaaboomm!! dan percikan darah serta cebisan daging tercampak ke sana sini di sekitar stor comel itu). Tak perlulah... Bagi aku dah cukup begitu saja, simple - Farid masih kalut dengan bunyi detikan bom yang akan meletup dan berempat yang lain mengucap kalimah syahadah bermandikan lighting merah suram. Aku suka memikirkan kemungkinan yang mengatakan mereka semua tidak mati pun, mungkin bom yang dicipta masih tak berjaya meletup tapi kebodohan yang berlaku sesama mereka itu tak akan ada sudahnya. Memang realiti manusia juga ramai yang begitu, kan... macam berani segala tapi hakikatnya bacul saja... tak ada siapa yang berani mati...

Mungkin juga mereka mati, terpulanglah...

Aku suka semuanya tentang Berani Mati... seronok menonton... semua aspek wajar diberi pujian - lakonan (yang aku lihat semalam bukanlah amat baik, tapi boleh di-improve lagi), solekan, props, setting dan pengarahan semestinya... Ingin menonton lagi... Good job guys...! Tak sempat promote hari tu, aku promote sekarang, boleh lagi kan, bro? Huhu... kalian yang belum menonton, sila lah ke stor DBP malam ni... show ade sampai 11hb nanti... tontonlah sebelum anda melopong kerugian...dan fikir, adakah anda Berani Mati atau tidak... Yang pasti, it will pay you no disappointment... berani mati punya aku gerenti.... hehe...

+ Banyak perlu mengkritik... lepas ni kritik dalam tugasan pulak... huhu... +


~0^_^0~

No comments:

Get a Cursor! ZingerBug.com - Comments, glitter graphics, cursors, and more!