April 16, 2008

Rinduuuu.... Rindu Serindu Rindunyaaaa....

R.I.N.D.U.
(ruang ini nadi duka untukku...)


Lewat sore
aku masih duduk
di depan rumah
dekat anjung
melihat anak-anak kecil
lari berkejaran...

Tanpa sedar
aku pun ikut
senyum sendirian
riuh rendah suara halus
bahagia sungguh kedengaran
di telingaku
menggamit indah
masa-masa kecilku...

Dulu aku juga begitu
cuma warna-warninya
sebentar amat
alangkah manis
kalau dapat kuulangi semua
seperti burung bebas berterbangan
namun rindu yang satu ini
hampir sudah sampai
ke titik noktah
ia satu
yang tak mungkin dapat diungkap bagaimana rasa
walau dengan sastera
menggunung tingginya...
pasti kurindui rasa rindu ini..

hari makin kelam
kirmizi menyulam langit
aku bangun
tutup tingkap
tutup pintu
anak-anak kecil yang tadi riang
terkocoh-kocoh lari pulang..

ke langit aku mendongak
walau perlahan berarak
kepulan awan yang pecah-pecah
mula menyatu menjadi satu
langit biru beransur jingga
senja datang mengganti terang...

begitu juga hidup
nyaman angin bertiup
kuagak malam nanti
pasti hujan turun lebat...
esok
kerinduanku kembali tiada berakhir
aku pasti menanti
datangnya di lain kali.....

No comments:

Get a Cursor! ZingerBug.com - Comments, glitter graphics, cursors, and more!