May 19, 2011

Selamat Hari Jadi, Abah ♥






Masa aku first day masuk Darjah 1, abah selalu tunggu dekat kantin sekolah bila waktu rehat. Hari-hari abah mesti bawak tupperware kuning susu KLIM gambar lembu dengan bekas air kesukaan aku warna merah corak petak-petak. Aku tak faham kenapa abah susah-susah tunggu aku setiap kali waktu rehat, tiap-tiap hari, padahal aku boleh je bawak bekal sendiri.

Bila aku makan, abah mesti duduk dekat sebelah. Bekal favourite - koeyteow goreng dengan telur mata. Air teh o. Telur mata tu abah dah koyakkan siap-siap, senang aku nak makan. Air teh pun abah tuang siap-siap dalam penutup bekas warna merah tu.

Abah akan tunggu aku makan sampai habis waktu rehat. Bila loceng bunyi, abah kemaskan semua bekas makanan dan lambai sampai aku masuk kelas. Hari-hari macam tu. Sampai lebih kurang dua tiga minggu, aku mula segan bila kawan-kawan gelak tengok abah temankan aku makan. Aku cakap kat abah, lepas ni tak payahlah datang waktu rehat. Aku boleh makan sendiri. Abah mula-mula macam skeptikal, tapi lama-lama dia bagi. Mulai esoknya, aku bawak bekal sendiri. Kadang-kadang abah bagi duit belanja. Aku beli makanan dekat kantin.

Bila dah besar sikit, nak masuk Darjah 6, aku datang bulan. Masa dulu-dulu, memang kurang dapat pendedahan. So, bila first time senggugut, aku panik gila dan nangis-nangis sebab sakit perut rasa macam nak mati, siap mengucap dua kalimah syahadah (kelakar pulak bila ingat balik). Sakit sangat sampai guling-guling dekat lantai. Masa tu pulak tak ada sapa kat rumah, abah dengan aku je. Abah tak tahu aku period, dia ingat aku gastrik. Abah pun letak la minyak panas dekat perut aku banyak-banyak. Tak lama lepas tu, agaknya sebab letih menangis dan berkesan lepas abah urut, sakit tu pun makin kurang sampai la aku terlena.

Entah kenapa dan bila mulanya, tak tahu di mana silapnya, aku makin tak rapat dengan abah. Aku tak suka bila abah ada. Sampai la masa Form 5, aku jadi ketua pengawas. Hari-hari kena datang awal sebab ada roll call sebelum assembly. Aku selalu marah abah sebab drive slow-slow (padahal aku yang lambat bersiap). Bila abah marah, dia drive laju-laju, aku tak puas hati pulak. Ada sekali tu, kereta rosak, abah kena hantar aku pegi sekolah naik motor. Rasa aneh, tapi dalam hati tiba-tiba rasa sayu sangat sebab dah terlalu lama rasanya tak peluk abah.

Bila akhir tahun, aku dapat anugerah cemerlang dan anugerah khas kepimpinan. Masa tu aku dapat nampak muka abah ceria sangat, meleret-leret dia senyum bangga. Lepas je selesai penyampaian anugerah tu, tak habis-habis abah suruh ambil gambar banyak-banyak sambil dia yang tolong pegangkan sijil dengan piala. Aku dah berpeluh ketiak sebab berjubah ala graduan time tu. Tapi bila tengok abah beriya-iya, aku ikutkan je kehendak dia.

Masuk tahun ni, dah tiga kali hari jadi abah tak ada. Masa abah ada dulu, aku tak pernah pun ingat tarikhnya. Kami jarang celebrate birthday abah, malah rasanya langsung tak pernah. Tapi lepas ni, aku janji takkan pernah lupa lagi. Aku takkan lupa doakan abah tiap-tiap hari, agar sentiasa ditempatkan di kalangan orang-orang beriman. Nini selalu sayang abah.


Selamat hari jadi, abah...



Al-Fatihah...





No comments:

Get a Cursor! ZingerBug.com - Comments, glitter graphics, cursors, and more!